Notera att deltagande i denna workshop är obligatoriskt. Om du av någon anledning inte kan delta ska du ta kontakt med kursansvarig (se också instruktioner längst ned på denna sida).
Syftet med workshopen
Syftet med dagens workshop är att ni ska ta börja utforska tillämpningsområdet för ert valda projektarbete och att fördjupa er förståelse för vem användaren är och varför de skulle vilja använda er tjänst/applikation. I varje steg i workshopen kommer ni att fokusera på en viss typ av frågor för att därigenom få en mer perspektivrik bild av vad er applikation är och skulle kunna vara. Det är viktigt att ni försöker behålla fokus på just det område/områden som står angivet i aktuellt steg för att få fullt utbyte av övningen.
Dokumentation/redovisning
Dagens övningar ska dokumenteras på följande sätt och under följande rubriker i er projektdokumentation som nu ska påbörjas – se instruktioner här
- Översiktlig beskrivning - Skriv en översiktlig beskrivning för ditt projekt. Notera att det här ska bara vara ett första utkast för hur du ser på ditt projekt hittills. Denna kommer säkerligen att uppdateras flera gånger under projektets gång. Utgå ifrån den ursprungliga projektbeskrivningen, men det ska vara din egen tolkning med egna ord.
- Uppgifter, aktiviteter, händelser - vilka uppgifter används tjänsten/applikationen till och vilka aktiviteter och händelser utförs eller inträffar
- Målgrupp - för in beskrivning av identifierade målgrupper, deras prioriterade behov och önskemål och vilken överordnad nytta/nyttor som användande av tjänsten/applikationen ger dem.
- Bilaga Lägg till ett fotografi (med mobilen/skärmdump/kopia) på er slutgiltiga samling med färgglada lappar, alternativt skärmdump från Axure.
Dokumentationen ska ha uppdaterats inför nästföljande workshop.
Inledning
Inledning 15 minuter – i helklass
Presentation av upplägg och innehåll för dagens workshop.
Distans: Vi börjar i detta rum Mötesrum för föreläsning/laboration (recording) och delar sedan in i nedanstående grupprum. Workshoparna kommer att spelas in via Adobe Connect och länkar till inspelningarna publiceras här efter tillfället.
Inspelningar visas enbart för inloggad användare
1. Roller, behov och önskemål
Här ska ni börja analysera vem/vilka era användare är och vad som motiverar dem att använda er tjänst/applikation och också identifiera andra relevanta grupper.
Steg 1.1 utforska – individuellt – 15 minuter
Ta fram förslag för vilka roller som är aktuella för din tjänst/applikation och identifiera vilka behov och önskemål som är kopplade till varje roll:
- Roller - vilka olika roller finns representerade i tillämpningsområdet för din valda tjänst/applikation – t ex beställare/uppdragsgivare, användare (här ska ni ägna särskild uppmärksamhet åt skillnaden mellan den som lägger till något - Enabler - och den som utnyttjar det som lagts till - Utilizer), producenter och konsumenter (av produkter, tjänster eller information), intressenter etc. Det handlar alltså inte enbart om dem som använder er tjänst/applikation utan också andra som på något sätt är inblandade i eller berörda av tjänsten/applikationen. För aktuell typ av tjänster/applikationer är t ex sajtägare och andra som publicerar innehåll på nätet av särskilt intresse.
- Behov och önskemål - vad motiverar kunder/klienter/användare/intressenter att använda eller på annat sätt stödja eller intressera sig för tjänster inom aktuellt applikationsområde, och din tjänst/applikation i synnerhet – vilka behov tillfredsställs och vilka problem löses.
Campus: Skriv ned rollbeskrivningar på blå post-it-lappar och behov/önskemål på rosa post-it-lappar och placera intill den roll den tillhör. Placera post-it-lapparna på lämplig gemensam yta så att ni kan se varandras lappar.
Distans: Har du post-it-lappar tillgängliga kan du använda sådana annars går det också bra att använda Axure. Skriv ned rollbeskrivningar och behov/önskemål på egna lappar/boxar, (helst) med blå färg för roller och rosa för behov/önskemål. Placera behov/önskemål intill den roll den tillhör.
Steg 1.2 sök svar – i grupp – 30 minuter
Diskutera de roller, behov och önskemål som togs fram för varje tjänst/applikation – vem är användaren och vad får denne att vilja använda din tjänst/applikation och vilka andra roller är viktiga att ta hänsyn till i sammanhanget. Diskutera också vilka roller och behov och önskemål som känns viktigare eller mer centrala än andra. Gå igenom tjänsterna/applikationerna i tur och ordning och försök fördela tiden jämnt. Glöm inte bort att anteckna intressanta idéer och uppslag som dyker upp i diskussionerna för din egen tjänst/applikation.
Distans: Ta ett kort på dina lappar med mobilen och för över till datorn för uppladdning till Adobe Connect eller dela axure-länk.
2. Uppgifter, aktiviteter och händelser
Här ska ni börja fundera på vad er applikation gör för något. Det ska ni göra genom att fokusera på uppgifter, aktiviteter och händelser.
Steg 2.1 utforska - individuellt – 15 minuter
Identifiera vilka uppgifter dina användare skulle vilja utföra med din tjänst/applikation och vilka aktiviteter de då behöver utföra och vilka händelser som kan påverka användaren.
- Uppgifter, aktiviteter och händelser - vilken typ av uppgifter kan din kund/klient/användare tänkas använda din valda applikation till – vad vill användaren kunna göra? Också vilken typ av aktiviteter behöver användaren utföra för att fullgöra dessa uppgifter samt vilka händelser kan tänkas inträffa som påverkar tjänsten/applikationens funktion och/eller användarens upplevelse – t ex handlingar från annan användare eller förändringar i det underliggande materialet på en webbsida. Det kan kännas lockande att ersätta aktiviteter med funktioner (funktioner i ett program), men genom att fokusera på de aktiviteter som användaren utför (i syfte att uppfylla en uppgift), så hjälper det dig att behålla fokus på vad användaren gör med applikationen hellre än vad applikationen kräver av användaren – och vi vill fokusera på användaren i det här skedet.
Skapa dig en bild av vilka uppgifter, aktiviteter och händelser som är aktuella för just din applikation. Undvik att begränsa dig i det här tidiga läget, utan tänk brett och vitt. Börja med uppgifter och fundera sedan på vilka aktiviteter och händelser som kan kopplas till dessa.
Steg 2.2 sök svar – i grupp – 30 minuter
Nu ska ni gemensamt i grupp diskutera det som varje person kom fram till i föregående steg. Gå igenom applikationerna i tur och ordning och försök fördela tiden så rättvist som möjligt mellan projekten. Ni kommer antagligen inte hinna med att gå igenom alla saker som ni tagit fram i föregående steg så försök därför att fokusera på de huvudsakliga uppgifterna, de viktigaste och/eller mest kritiska aktiviteterna och de mest betydande händelserna. Undvik att styra in gruppen för mycket på dina egna idéer. Försök istället att vara öppen för alternativa förslag och tolkningar och se till att du noterar intressanta idéer som dyker upp.
Campus: Skriv ned uppgifterna på lila post-it-lappar.
Distans: Skriv ned uppgifterna på post-lappar i annan färg, t ex lila, alternativt i Axure.
3. Välj målgrupp och beskriv nytta
Steg 3.1. Välj målgrupp – i grupp – 30 minuter
Utifrån din färgglada samling med roller, behov/önskemål och uppgifter är du nu förberedd att välja och beskriva målgrupperna för din applikation. Ni har ju redan diskuterat vem användaren är under roll, behov och önskemål, men här är fokus på att välja vilken/vilka de prioriterade målgrupperna ska vara; och sedan att fylla ut bilden av vem det är som man kommer anpassa tjänsten till och för. Med AddUse-konceptet finns det alltid minst två målgrupper – en Enabler och en Utilizer. Diskutera vad det är som utmärker målgruppen, vilka egenskaper de kan tänkas ha och vilka behov/önskemål som är särskilt viktiga för dem. Det är möjligt att du hittar fler målgrupper utöver de två huvudsakliga målgrupperna (Enabler och Utilizer alltså) eller att du vill dela in huvudmålgrupperna i undergrupper. Diskutera den inbördes prioriteringen mellan identifierade målgrupper genom att besvara frågan: vilken målgrupp är allra viktigast att göra nöjd!
Observera att denna övning görs tillsammans i gruppen utan individuell del.
Steg 3.1. Identifiera nytta – i grupp – 30 minuter
Försök nu beskriva den Nytta som varje tjänst/applikation ger till de aktuella målgrupperna. Det här har ni säkert redan kommit in på under tidigare moment – särskilt när behov och önskemål diskuterades och målgrupperna valdes ut – men låt nu Nytta vara fullt i fokus. – Vad är det för underliggande Nytta som får målgruppernas medlemmar att vilja börja använda och sedan fortsätta använda din tjänst/applikation? Och vilken/vilka Nyttor är viktigare än andra. Kanske finns det sådana som har en stödjande roll och kanske finns det också sådana som man kanske kan/bör stryka. Det går bra att lägga till nya lappar/boxar under övningen om luckor identifieras, liksom att ta bort lappar/boxar om något verkar överflödigt eller ovidkommande.
- Nytta är kopplat till behov och önskemål för att uppfyllandet av behov ger nytta (önskemål handlar om på hur det ska gå till att uppfylla ett behov).
- Nytta är kopplat till uppgifter i och med att uppgifter, åtminstone om de är meningsfullt utvalda, är kopplade till behov och uppgifter som utförs smidigt och ger bra resultat skänker nytta.
Campus: Dokumentera vilka “nyttor” som identifierats för din applikation. Skriv ned dessa på gula post-it-lappar. Se till att
Distans: Använd uppladdat foto eller Axure-delning för att presentera din samling med färgglada lappar/boxar. Ladda upp ny bild/uppdatera axure-delning om du flyttar runt eller lägger till/tar bort. Dokumentera vilka “nyttor” som identifierats för din applikation. För in dessa med ny färg – helst gul.
Adobe Connect
Ljud i Adobe Connect för gruppövningarna
Det finns stöd för ljud (audio) och video (webcam) i Adobe Connect. Video är frivilligt, men ni ska använda er av ljudkommunikation för att prata med varandra. Läraren kommer att gå mellan de olika rummen och hjälpa till, svara på frågor och delta i övningarna och för att det ska fungera behöver ni använda er av kommunikationsfunktionerna i Adobe Connect. Om ni inte får ljudet att fungera så kan Skype användas – skriv i så fall ett meddelande i chatten om detta och bjud in läraren till gruppsamtalet i Skype. Om ljud inte fungerar varken via Adobe Connect eller Skype kan chatten i Adobe Connect användas, men använd den bara i undantagsfall.
För att aktivera och ställa in mikrofonen (och andra ljudinställningar), använd Audio Setup Wizard… under Meeting-menyn. Headset rekommenderas för bästa ljud in och ut. Om du inte har tillgång till headset så rekommenderas hörlurar, har du inte hörlurar heller så rekommenderas du att stänga av din mikrofon när du inte pratar för att undvika ekon och missljud.
Uppladdning av dokument och skärmdelning i Adobe Connect
För att presentera dokument för varandra så kan ni använda er av dokumentuppladdningsfunktionen eller skärmdelningsfunktionen i Adobe Connect för att få en gemensam bild av det som man pratar om. För att ladda upp dokument (bilder, pdf) så använder ni Share Document. För att aktivera skärmdelning så väljer ni Share My Screen. Observera att skärmdelning kräver nedladdning och installation av en add-on för webbläsaren så om ni inte har administratörsbehörighet på era datorer så kanske ni inte kan använda skärmdelningsfunktionen. Det kan också kräva att ni får logga ut och in igen på Adobe Connect för att aktivera skärmdelningsfunktionen. Dokumentdelning kräver inte detta.
Instruktioner för dig som inte kunnat delta i den obligatoriska workshopen
För dig som inte kunnat delta i workshopen så behöver du gå igenom workshopen på egen hand. Då flera av övningarna är kreativa diskussionsövningar så får man inte samma utbyte om man gör den helt på egen hand. Använd därför inspelningarna från distansgruppen för ditt tillämpningsområde för att lyssna på diskussionerna som fördes där. Gör också ditt bästa för att på egen hand vrida och vända på de olika frågeställningar som tas upp i varje steg för att komma frågeställningarna in på djupet. Dokumentationskraven är desamma för dig som gör workshopen i efterhand som för de som gjort den vid det schemalagda tillfället – se avsnitt Dokumentation/redovisning. Om det är så att du inte kommer kunna hålla angivna deadlines ska du höra av dig till kursansvarig för ytterligare instruktioner.
Notera: Deltagande i workshop är obligatorisk och giltig anledning ska finnas om man inte deltar. Ta kontakt med kursansvarig om du inte kan delta.