Tid och plats: Torsdagen den 11 januari, 09:15-12:00 i Ny110K (och Adobe Connect) för campus, 13:15-16:00 via Adobe Connect för distans (presentationerna spelas in och publiceras på denna sida – längst ned på sidan).
I slutet av kursen får ni presentera era applikation/tjänst på två sätt – via projektrapporten och via en posterpresentation. Nedan beskrivs hur posterpresentationen kommer gå till och vilka riktlinjer som gäller för utformning av postern. Projektrapporten och posterpresentationen ska beskriva din tjänst/applikation från två olika men kompletterande perspektiv. Projektrapporten beskriver alla delar av ditt projekt, synliga (synliga i gränssnittet) och osynliga (bakom kulisserna), och ska göra det på ett analyserande och reflekterande sätt. Posterpresentationen beskriver den synliga ytan på din applikation/tjänst, alltså vad användaren ser och upplever via tjänstens/applikationens gränssnitt, och ska framföras på ett säljande sätt.
Postern
- Säljande ton (men samtidigt informativ)
- Innehåll – för vem, för vad, hur ser det ut, nytta
Du ska skapa en poster som presenterar din tjänst på ett säljande och lockande sätt med målet att attrahera användare till din tjänst/applikation. Samtidigt som postern ska presentera din tjänst från sin allra bästa sida så ska den också vara informativ, så blandat med bilder på lyckliga och lyckade människor som äntligen fått livet att falla på plats efter de upptäckt din tjänst , ska funktionalitet och gränssnittets utseende också presenteras på ett ärligt och tydligt sätt. Betraktaren av postern ska ges en klar bild av a. vem tjänsten är till för, b. vad den gör och c. hur den ser ut samt d. vilken nytta den erbjuder. Fokus ska vara på de centrala och tongivande funktionerna men kanske också med lite krydda från de mest coola, innovativa eller annorlunda delarna av tjänsten. Tänk också på att postern ska kunna stå för sig själv. Den kommer vid presentationstillfället att användas som underlag för en muntlig presentation, men en betraktare ska kunna fatta grejen bara genom att titta på postern.
Storlek och form
Vi planerar att skriva ut några av postrarna i A3-format för upphängning på någon lämplig vägg på skolan, så låt detta vara vägledande för utformningen av postern (mängden innehåll, storlek på text och bilder etc). För att undvika att postern blir pixlig vid utskrift är rekommendationen att ställa upp storleken till 3507*4962 pixlar ( motsvarar utskrift i 300dpi för A3).
Presentationstillfället
Presentationen för varje projekt är indelad i tre steg:
- Posterpresentation = 3 minuter
- Demonstration < 3 minuter
- Frågestund < 3 minuter – kommunikativt syfte i fokus
1. Posterpresentation: I det första steget ska du presentera din applikation/tjänst med hjälp av postern. Denna presentation ska vara exakt 3 minuter lång, inte mer och inte mindre (nåja, några sekunder hit eller dit spelar inte så stor roll, men kortare än 2:30 och längre än 3:30 är inte okej). Tänk dig att du är på en mässa och står inför en liten grupp personer där du känner på dig att det nog finns några lirare som är mitt i prick för din målgrupp och nu har du din chans att håva in dem. Du har förberett noga vad du ska säga och du vet att ta sikte på tre minuter – längre än så och åhörarna tappar intresset, kortare än så och du hinner inte få fram ditt budskap ordentligt. Slipa gärna lite extra på de första 30 sekunderna – det är sällan man har mer tid på sig än så för att fånga intresset hos en mässdeltagare. Tonen på presentationen ska vara i linje med tonen för postern, dvs säljande men samtidigt informativ.
2. Demonstration: I det andra steget använder du din prototyp för att demonstrera din applikation/tjänst. Du är fortfarande på samma mässa, du har precis genomfört din presentation och intresset är på topp. Dags att visa hur det ser ut på riktigt med full interaktivitet och dynamik (nåja, lagom interaktivitet och dynamik i linje med det kommunikativa syftet för prototypen). Denna del får ta max 3 minuter. Här är det alltså okej att använda mindre tid än den avsatta tiden, men 3 minuter går fort så planera noga vad du tänker visa och säga. Använd gärna användningsscenarier för att demonstrera funktionaliteten.
3. Frågestund: Efter genomförd presentation och demonstration är det dags för frågor och kommentarer från lärarna. Frågorna kan variera beroende på projekt, men varje student kommer att få frågan om hur man arbetat med det kommunikativa syftet med prototypen. Förbered ett svar där du beskriver det kommunikativa syftet och hur det a. har påverkat utvecklingsarbetet (process och produkt), b. gjorda fokuseringar och prioriteringar samt c. utformningen av utvärderingsförsöket.
Inspelningar
Notera att du behöver vara inloggad för att se inspelningarna