Instruktioner för projektpresentation (deprecated)

Presentationen ger er möjlighet att presentera era projekt för lärare och klasskamraterna. Du kommer att ha exakt 5 minuter på dig till din presentation, så se till att komma väl förberedd till tillfället för att utnyttja tiden på bästa sätt. Efter varje presentation finns tid för frågor och kommentarer.

Målgrupp och inriktning för projektpresentationen

Ni ska rikta presentationen till er målgrupp. Ert mål ska vara att presentera er tjänst på ett så tydligt och ärligt sätt för er målgrupp så att de förstår nyttan för dem själva (utifrån dennes behov, önskemål och position). Presentationen ska vara “ärlig” på så sätt att ni presenterar både nytta och problem/förbättringspunkter – och problem/förbättringspunkter är sådant som kommit fram i samband med försöket/experimentet eller som ni har identifierat på egen hand.

Se till att ni presenterar tjänstens ordentligt vad gäller utformning (skärmbilder), anpassning till målgrupp, funktionalitet och för vilka uppgifter och i vilka situationer den är tänkt att användas. Tänk på att presentationen ska vara förståelig också för någon som inte har den förförståelsen för er tjänst som ni och lärarna har.

Ni ska i er presentation också beröra på vilket sätt tjänsten utnyttjar det sociala lagret och vilken påverkan kurskravet att tjänsten ska utnyttja det sociala lagret har haft på er tjänst och hur ni har jobbat med balansen mellan detta krav och allmänna önskemål/krav från målgruppen/målgrupperna.

Presentationsformat

För projektpresentationerna så kommer vi att använda ett presentationsformat som heter Ignite. Det bygger på nåt som heter Pecha Kucha (wikipedia) som säkert några av er har hört talas om. Pecha Kucha är en japansk term som betyder ljudet av konversation eller snick-snack (se här för hjälp med uttalet :-) ). Det är en enkel grundidé där man använder ett förbestämt antal slides som man visar i ett förbestämt antal sekunder. För ignite-varianten som vi kommer att använda är det 20 slides med 15 sekunder på varje, alltså 20×15 sekunder = 5 minuter. Det finns många fördelar med den här typen av presentationsformat:

  • Den ser till att man håller tiden
  • Både presentatör och publik vet vad man har att förvänta sig
  • Det hjälper till att fokusera presentationen
  • Det gör att man riktar sig till publiken med det som man visar
  • Presentatör behöver vara väl förberedd

Nedan kan ni ladda ner en powerpoint-mall som ni ska använda till era presentationer. Mallen innehåller 20 slides och är förinställd på autoplay med 15 sekunder per slide. Så det ni ska göra är att använda dessa 20 slides till er presentation (varken mer eller mindre) och vid presentationstillfället så kommer vi att köra igång presentationen på autoplay så får ni prata till den. Presentationen kommer alltså att  köra på automatiskt och vara slut när sista sliden släcks – exakt 5 minuter senare, så det gäller att vara väl förberedd och inövad på vad man tänker säga. (På 1 timmer så hinner man köra igenom sin presentation 12 gånger så att man inte haft tid att öva är ingen ursäkt.).

Här är en länk till ett Geek-event med ett gäng exempelvideor som visar hur en Ignite presentation kan se ut. Här är annat exempel på en bra och kul Ignite-presentation – The Oatmeal – som handlar om hur man kan driva trafik till sin sajt (ja, den handlar faktiskt om att driva trafik även om innehållet är en serie med kul seriestrippar :-) ).

Powerpointmall

Den här PowerPoint-mallen ska ni använda till era presentationer. Mallen innehåller de föreskrivna 20 slides med inställningarna för autoplay så att varje slide visas exakt 15 sekunder. Den innehåller också en siffra i nedre högra hörnet med numret på aktuell slide så att man kan se vilken slide som man är på. I mallen lägger du sedan till det material som ska visas på varje slide – och kom ihåg att den bara visas i 15 sekunder så det gäller att dela upp innehållet i lagom munsbitar och att fokusera på det som är viktigast för varje del. (Är det så att du har en enskild bild som du vill visa i längre tid än 15 sekunder så kopierar du bara samma bildinnehåll till nästa slide.) Det går bra att använda teman (themes) och andra PowerPoint-funktioner, men du får inte ändra i tidsinställningarna för dina slides, du får inte ta bort sidnumreringen, du får inte stänga av autoplay och din powerpoint-presentation ska innehålla exakt 20 slides, varken mer eller mindre.

I din presentation så kan du använda alla typer av material som kan användas i Powerpoint, tänk dock på om du har någon inlänkad resurser (i motsats till inbäddad/embedded) så behöver materialet sparas tillsammans med presentationen, annars kommer länkningen inte att fungera. Testa detta genom att flytta din presentation till en ny katalog när du provkör den – finns det några inlänkade resurser (t ex bilder och videor) som pekar på en specifik plats på din lokala hårddisk så märker du det då istället för vid presentationstillfället.

Om du inte har PowerPoint på din dator så kan du använda virtuella klassrummet för att arbeta med PowerPoint. Använd i första hand powerpoint-mallen, men om du hellre vill använda annat presentationsverktyg så går det bra så länge det fungerar att köra i autoplay-läge (och det är ditt ansvar att se till att det fungerar som det ska).

Skicka in presentationerna i god tid

Presentationerna kommer att köras från en och samma dator via skärmdelning i Adobe Connect. Det innebär att du ska skicka din presentation till maximilian.muller@lnu.se/nico.reski@lnu.se dagen innan presentationen (om det skulle vara så att du behöver uppdatera något i sista stund så går det bra att skicka uppdaterad version också senare), men det är bra om du skickar in presentation tidigare så hinner vi testköra den (har du följt instruktionerna bör det inte vara några problem, men om du har råkat ta bort tidsinställningarna t ex så upptäcker vi det innan presentationen och du hinner åtgärda det). Powerpoint-filen ska märkas med ditt fullständiga namn med efternamnet först, ex: Östlund_Martin.pptx. Samma rutin gäller för både campus och distans – alltså att alla skickar in sina presentationer via e-post senast dagen innan presentationen.

Bedömning av presentationen

Slutuppgiften examineras på kvaliteten ni har i era projekt som ni redovisar i de två delrapporterna. Presentationen tas dock också med i bedömningen på så sätt att för presentationer som sticker ut – både positivt och negativt så kommer det att påverka bedömningen av projektet. Alltså att bra presentationer får lite plus vid bedömningen av rapporterna och dåliga presentationer får lite minus, så se till att göra en bra presentation som gör ert projekt rättvisa. Observera att presentationen är ett obligatoriskt moment. Om man inte deltar i presentationen utan giltigt skäl så kommer det att påverka bedömningen av slutuppgiften och kan leda till underkännande av uppgift. Giltiga skäl är sjukdom, oförutsedda händelser och av lärare godkänd frånvaro. Missar man presentationstillfället så kommer också att komplettering krävas i form av videoinspelad presentation (skärminspelning) i samma format som för ordinarie presentation – alltså Ignite med samma powerpoint mall. Det finns många gratisverktyg för skärminspelning, ett exempel är Jing (som är begränsad till 5-minuter i längd, men det funkar ju perfekt i det här fallet :-) ). Presentationen lägger du upp på samlingssidan (gäller alltså bara de som inte deltagit vid presentationstillfället).

Välkommen till CoursePress

en utav Linnéuniversitets lärplattformar. Som inloggad student kan du kommunicera, hålla koll på dina kurser och mycket mer. Du som är gäst kan nå de flesta kurser och dess innehåll utan att logga in.

Läs mer lärplattformar vid Linnéuniversitetet

Studentkonto

För att logga in behöver du ett studentkonto vid Linnéuniversitet.

Läs mer om att hämta ut studentkonto

Inloggning LNU