Examinationsuppgift

Delmomentet "akademisk essä" examineras genom inlämning via Urkund/Ouriginal, susanna.nordmark.LNU@analys.urkund.se. Observera att din essä ska ha två delar - del 1 och del 2 - se nedan för mer information.

  • Deadline 2025-02-21 kl 17.00
  • Deadline 2025-04-17 kl 17.00 (omexamination).
  • Deadline 2025-09-12 kl 17.00 (förnyad examination, sista tillfället denna kursomgång).

Uppgiftsbeskrivning - akademisk essä

Essän skrivs i två steg. Ämnesområdet för essän är generativ AI (GAI) - både som undersökningsföremål och som metod.

Vad en akademisk essä är och vad som kännetecknar en välskriven sådan kan du läsa mer om under Essä. Mål, syfte, kravspecifikation och inlämningsinstruktioner med mera, följer här nedan.

Kursmål och syfte - akademisk essä

  • Kursmål 1. Du ska kunna redogöra för och diskutera aktuell forskning inom ämnesområdet.

  • Kursmål 2. Du ska kunna redogöra för webbens framväxt och utveckling och dess betydelse för och påverkan på samhället.

  • Generellt syfte: Essän ska utgöra en ingång till akademiskt skrivande och vetenskaplig textproduktion och ge insikter i betydelsen av att självständigt kunna skapa en korrekt vetenskaplig text.

  • Specifikt syfte: Genom att i två steg kritiskt undersöka, analysera och objektivt reflektera kring ett för generativ AI (GAI) specifikt användningsområdes tillämpningar och frågeställningar, syftar essäns steg 1 till att utveckla studenternas förståelse för AI-verktygens möjligheter, framsteg, utmaningar och begränsningar. I essäns steg 2 ska du applicera kunskaperna från del 1 i en personlig reflektion kring dina egna ståndpunkter och arbetssätt och dessas etiska aspekter och samhälleliga konsekvenser.

Beskrivning av uppgiften, kravspecifikation och inlämningsinstruktioner

Generella krav:

  • Du ska skapa en välstrukturerad, vetenskapligt och språkligt korrekt essä som svarar mot beskrivningen av uppgiftens båda delar, se nedan.
  • Korrekt användning av vetenskapliga relevanta källor för att stödja dina argument, inklusive forskningsartiklar, böcker och peer-review:ade online-resurser.
  • OBS! Enbart för del 1: Använd - kritiskt och med eftertanke - AI-baserade verktyg för att generera idéer, strukturera ditt arbete och/eller för att få inspiration. Glöm inte att du ska redovisa vilka AI-verktyg du använt och för vad och på vilket sätt som du har använt dem. Detta gör du i ett s.k. AI-statement, se nedan.

Om AI-baserade verktyg och hjälpmedel

AI-baserade verktyg och hjälpmedel som t.ex. ChatGPT, både får - och ska - du använda för arbetet med del 1 i din essä. AI-verktyg utgör s.k. kompletterande verktyg som du kan använda t.ex. för att generera idéer, förbättra struktur och språk, mm. Det är dock viktigt att påpeka att kärnan för din akademiska essä ska utgöras av din egen undersökning, din egen analys och ditt eget skrivande. Upprätthåll alltid akademisk integritet genom att korrekt citera och referera till externa källor eller annan hjälp. Självklart är AI-stöd praktiska verktyg att använda – men de är också lätta att missbruka. Använd AI-baserade verktyg och hjälpmedel med största omsorg, en kritisk inställning och med omfattande eftertanke.

Tänk på att du som författare är ansvarig för all text, bilder, illustrationer, grafik, video eller motsvarande, oavsett om detta har skapats av dig själv, eller med stöd av AI eller andra verktyg. Du förväntas därmed kunna stå för, redogöra för, förklara och argumentera för innehållet i din essä, både på förfrågan och vid examinationstillfället.

När du använder AI-baserade verktyg för att moderera din text, ska du enbart göra det på texter som du själv författat. Du kan t.ex. få feedback för att förbättra språket och stilen, argumentationen och/eller den logiska strukturen i ett specifikt stycke. Vi känner i nuläget inte till några absolut pålitliga AI-verktyg som kan leverera vetenskapliga originaltexter, alltså akademiska texter från skrivna från scratch. Det alltid uppstår problem, bl.a. med parafrasering. Som läget är fungerar AI-baserade verktyg alltså som bäst när du arbetar med textstycken som du först skrivit själv - d.v.s. text som producerats av en verklig person - och därefter ber AI-verktyget om feedback på språk, stil, struktur, etc.

AI-statement

Det finns ett absolut krav på att du för den här uppgiften tydligt redovisar på vilket sätt och i vilken omfattning du använt dig av AI-stöd för del 1 av uppgiften. Vi vill att du ska använda AI-stöd, men vi vill också veta hur du använt det och varför. Detta gör du i ett s.k. AI-statement. Ett AI-statement är obligatoriskt att inkludera oavsett om du använt AI-stöd eller inte. Ditt AI-statement gör du i form av en separat sektion allra sist i essän, enligt följande:

  • Lista de AI-verktyg du använt, t.ex. ChatGPT, Claude, Bard, Co-Pilot, Dall-E, Whisper etc.
  • Specificera hur du använt AI, t.ex. för att generera idéer, redigera innehåll, analysera och/eller visualisera data, eller för att förbättra språk och struktur.
  • Om du valt att inte använda något AI-stöd överhuvudtaget, anger du istället följande mening i ditt AI-statement: "Inga AI-baserade verktyg eller hjälpmedel har använts för mitt arbete."

Observera att AI-stöd endast får användas för del 1!

Exempel på AI-baserade verktyg:

  • CoPilot (som Lnu-student har du fri tillgång till Microsoft CoPilot Enterprise som har bättre informationssäkerhet än konsumentversionen) Gå till copilot.microsoft.com Klicka på ”Sign in” Välj: ”Sign in with a work or school account” Logga in med ditt LNU-login (abcde@student.lnu.se + lösenord)

Fler exempel:

  • ChatGPT
  • Claude
  • Bard
  • Google Gemini
  • Elicit
  • Perplexity
  • Midjourney

Kom ihåg

  • AI får alltså inte användas för uppgiftens del 2 'personlig reflektion'.
  • Akribi: korrekt användning av citat och referenser ska anges enligt angivet referenssystem.
  • Essän ska skrivas på svenska.

Del 1: Tillämpning, etiska frågeställningar och samhällelig påverkan

A. Aktuella tillämpningar: Undersök och redogör kort för ett av de mest framträdande exemplen på hur generativ AI används - i positiv eller negativ bemärkelse - i dagens samhälle.

B. Etiska frågeställningar och samhällelig påverkan: Analysera objektivt verkliga och potentiella etiska och samhälleliga utmaningar för det användningsområde du valt att beskriva, t.ex. vad gäller frågor som autenticitet, integritet och bias. Koppla därefter din analys till en objektiv reflektion över hur användningen av generativ AI som du specifikt undersökt påverkar samhället vad gäller följande tre områden: 1. lärande, kunskap och bildning, 2. arbetsmarknad och 3. privatliv.

C. Använd kritiskt och med eftertanke GAI för att generera idéer, strukturera ditt arbete eller för att få inspiration. Dock ska allt material för vilket du på något sätt har fått stöd av GAI anges i ditt AI-statement, se ovan.

Essän ska skrivas på svenska och som en sammanhållen text. Den ska ha en välformulerad titel och vara rubrikindelad enligt A och B ovan. För B kan du - om du önskar - även använda underrubriker med sammma benämning som område 1, 2 och 3 ovan. På en separat sida sist i del 1 av essän ska referenslistan ligga, korrekt formaterad enligt IEEE-systemet.

Del 1 ska omfatta minst 2500 ord och max 3000 ord, exklusive referenslistan, dvs. ca 5-6 A4-sidor med Times New Roman 10 pkt och radavstånd 1,15. Ditt AI-statement räknas inte in i antalet ord.

Del 2: Personlig reflektion

Sidbryt dokumentet efter referenslistan och skriv därefter din personliga reflektion enligt följande:

A. Personlig ståndpunkt: Reflektera (dvs. i text fundera över, klargör och redogör för) dina egna ställningstaganden och de erfarenheter som du tillägnat dig genom att använda AI-baserade verktyg som stöd för det arbete du utfört i del 1.

B. Baserat på din personliga reflektion: Vilka konsekvenser kan du se för ditt eget lärande? För ditt kommande yrkesliv? Argumentera och motivera!

Igen: Observera att AI-stöd inte får användas för del 2.

Del 2 får omfatta max 1000 ord.

I övrigt gäller följande:

  • Din essä ska vara såväl vetenskapligt som språkligt korrekt.
  • Essän ska skrivas på svenska.
  • Ge din essä en titel. Titeln ska främst ge läsaren en uppfattning vad essän handlar om, men gärna även "locka" till vidare läsning.
  • För referenser och referenslista använd IEEE-systemet Fler länkar finns nedan. Lägg referenslistan på separat sida allra sist i Del 1).
  • För titeln: använd Arial eller Helvetica, 13 pkt halvfet stil
  • För ev. rubriker: använd Arial eller Helvetica, 10 pkt halvfet stil.
  • För texten: använd Times New Roman, 10 pkt. Radavstånd 1,15.
  • Antal ord i Del 1: Minst 2500 ord. Max 3000 ord, dvs. ca 5-6 A4-sidor (exklusive referenser och referenslista).
  • Antal ord i Del 2: Max 1000 ord.
  • Sidnumrera dokumentet i sidfotens högra hörn (8 pkt).
  • Essän ska inte ha någon separat titelsida, innehållsförteckning, eller abstract.
  • Rubrikindela om nödvändigt enligt information ovan.
  • Du måste inkludera ett AI-statement som en separat sektion sist i essän, se instruktioner under "AI-statement" ovan.
  • Lägg ditt förnamn + efternamn + kurskod + termin i sidhuvudet (8 pkt).
  • Exempel på struktur hittar du här
  • Lämna in din essä som en enda PDF-fil, se Inlämningsinstruktioner nedan.

Inlämningsinstruktioner

  • Deadline för inlämning är 21 februari 2025 kl 17:00
  • Filformat för inlämnad fil ska vara pdf.
  • Döp filen till 1DV027_essa_VT25_förnamn_efternamn.pdf
  • Din essäfil ska lämnas in via Urkund/Ouriginal (det system för antiplagiering som LNU använder) via den här adressen: susanna.nordmark.LNU@analys.urkund.se

Bedömningskriterier

Betygskala U-G-VG

  • För betyget VG krävs:
  • Djup och bredd i analysen av Generativ AI:s möjligheter och begränsningar inom valt fokusområde,
  • klarhet och övertygande argument i den objektiva analysen av de etiska och samhälleliga utmaningarna för valt område (del 1)
  • tydlig och välmotiverad argumentation i den objektiva reflektionsdelen (del 1)
  • originalitet, insiktsfullhet och övertygande argument och motiveringar i den personliga reflektionen kring egna ställningstaganden och erfarenheter (del 2)
  • har inkluderat ett korrekt AI-statement för del 1
  • textens övergripande kvalitet: oklanderlig vetenskaplighet och argumentation, struktur, akribi och korrekt språkbruk.
  • inlämning i tid vid ordinarie (dvs.första) inlämningstillfället

För betyget G krävs

  • En bred analys, dock inte med samma djup och som ovan,
  • klara argument i den objektiva analysen (del 1)
  • tydlig argumentation i den objektiva reflektionsdelen (del 1)
  • väl visad insiktsfullhet och goda argument och motiveringar i den personliga reflektionsdelen (del 2)
  • har inkluderat ett korrekt AI-statement för del 1
  • texten övergripande kvalitet: god vetenskaplighet och argumentation, god struktur och akribi och ett acceptabelt språkbruk
  • inlämning i tid vid något av examinationstillfällena.

Om du får rest/komplettering (Rest/komp) på din text når din essä inte upp till kraven för godkänt. Du behöver utifrån givna kommentarer justera och förbättra. Möjlighet finns att nå betyget VG även om du fått rest/komplettering på första inlämningen. Kravet för detta är dock att essän i så fall lämnats in vid första inlämningstillfället (21/2-25).

Har din essä blivit underkänd (U) måste du börja om från början och lämna in en ny essä (alltså inte bygga vidare på samma text) vid nästa examinationstillfälle.