Uppgift 2

Nedan finner du uppgiften tillhörande följande två föreläsningar:

  • Vad är tjänstedesign?
  • Kartläggning av tjänster

Nedan finner du andra uppgiften. Du behöver vara inloggad för att se denna.

Uppgiften består av två delar. Den första är relaterad till kurslitteratur, artiklar, föreläsningar och föreläsningsmaterial. Och i den andra är projektet i fokus. Frågorna i den första delen ska ses som hjälp till att integrera teori och praktik.

Förberedelser

Begreppen tjänster, tjänstevetenskap (service science), tjänstedesign (service design) och tjänsteinnovation presenterades vid föreläsningen den 8 april. Studera materialet som presenterades, dina anteckningar från föreläsningen och läs följande papers/artiklar:

Clatworthy, Simon (2011). Service innovation through touch-points: Development of an innovation toolkit for the first stages of new service development. International Journal of Design, 5(2), pp. 15-28.

Chesbrough, Henry & Spohrer, Jim (2006) A Research Manifesto for Service Science. Communications of the ACM 49(7), pp. 35-40.
Se LNU bibliotek och databasen ACM Digital Library.

Holmlid, Stefan (2007). Interaction design and service design: Expanding a comparison of design disciplines. Nordic Design Research, Nordes.
http://www.nordes.org/opj/index.php/n13/article/view/157

Holmlid, S. (2009). Participative, co-operative, emancipatory: From participatory design to service design. First Nordic Conference on Service Design, Oslo 24th-26th November 2009.
http://www.aho.no/PageFiles/6819/New/Holmlid%20Participative,%20co-operative,%20emancipatory.pdf

Holmlid, Stefan, Evenson, S. (2008). Bringing Service Design to Service Sciences, Management and Engineering. In Hefley, B., Murphy, W. (Eds) Service Science, Management and Engineering: Education for the 21st Century, Springer Verlag, pp. 341-345.
http://www.ida.liu.se/divisions/hcs/ixs/publications/fulltext/2008/HolmlidEvensonSSME.pdf

Maglio, Paul P., Srinivasan, Savitha, Kreulen, Jeffrey T. & Spohrer, Jim (2006) Service Systems, Service Scientists, SSME, and Innovation. Communications of the ACM, 49(7), pp. 81-85.
Se LNU bibliotek och databasen ACM Digital Library.

Samalionis, Fran (2009). Can designers help deliver better services? In S. Miettinen, & M. Koivisto (Eds.), Designing Services with Innovative Methods (pp. 124-135). Keuruu: Otava Book Printing LTD.
http://www.ideo.com/images/uploads/news/pdfs/Can_Designers_Help_Deliver_Better_Services.pdf

Spohrer, Jim & Riecken, Doug (2006) Introduction. A Research Manifesto for Service Science. Communications of the ACM 49(7), pp. 30-34.
Se LNU bibliotek och databasen ACM Digital Library.

Ni ska gruppvis diskutera nedanstående frågor och individuellt dokumentera era reflektioner och tankar kring begreppen och dess användning.

  1. Vad är utmärkande för en tjänst? Hur skiljer sig en tjänst från en produkt?
  2. Vad menas med begreppet tjänstevetenskap (service science)? Vad framförs som argument för behovet av en ny disciplin?
  3. Vad är tjänstedesign (service design)? Diskutera och ange några utmärkande drag för tjänstedesign samt dess konsekvenser för innovation. Vad menas med service innovation?
  4. Finns det några gemensamma drag mellan tjänstedesign och användarcentrerad design/participatory design? Om ja vilka?
  5. AT-ONE är en metod utvecklad för service design. Lista och beskriv de olika momenten. Finns det några likheter i något av de ingående momenten med principer som ingår i användarcentrerad design eller participatory design?

Kartläggning av tjänster

Ni ska gruppvis diskutera och dokumentera nedanstående frågor utifrån det projekt ni kommer att genomföra.

  1. Om tjänsten skulle finnas eller redan finns, vilka aktörer är då inblandade? Lista alla involverade aktörer (företag och organisation) – jämför moment i AT-ONE – A:et. Eftersom ni har begränsad information om företaget i den här fasen av projektet kan ni se er lista som en del av er vision – jämför Löwgren & Stolterman (2005) om designprocessen. Visionen kommer troligen att förändras i senare faser av projektet när ni har samlat in mer information om företaget/organisationen.
  2. Vilka beröringspunkter (touch-points – T i AT-One) kommer användaren i kontakt med i samband med användningen/utnyttjandet av tjänsten. Beskriv gärna utifrån er vision, gärna flera. Varje deltagare i gruppen har förmodligen en föreställning om vilka beröringspunkter (materiella) som finns.
  3. Varför finns tjänsten eller varför ska den finnas? (Skriv ner de tre viktigaste argumenten)
  4. Vilka behov, krav eller önskemål finns? Vilka är företagets/organisationens eller den tänkta användarens behov, krav eller önskemål? Skriv ner era tankar om behov, krav eller önskemål utifrån den information ni har samt de föreställningar ni har i nuläget det vill säga element/tankar som ingår i er vision.

Ovanstående uppgifter genomförs i er grupp. Och varje fråga bör besvaras på minst en halv sida och maximalt en sida skriven text med enkelt radavstånd och teckenstorlek 12. Notera att du kan överskrida detta antal sidor om det är så att du till exempel har med bilder eller listor.

Se ytterligare information om rapportering i menyn Rapportering av Uppgifter.

Välkommen till CoursePress

en utav Linnéuniversitets lärplattformar. Som inloggad student kan du kommunicera, hålla koll på dina kurser och mycket mer. Du som är gäst kan nå de flesta kurser och dess innehåll utan att logga in.

Läs mer lärplattformar vid Linnéuniversitetet

Studentkonto

För att logga in behöver du ett studentkonto vid Linnéuniversitet.

Läs mer om att hämta ut studentkonto

Inloggning LNU