Steg 2: Handledningar kapitel 4 och 5
Handledning | Beskrivning |
---|---|
Vi har ett antal verkliga saker. Hur går vi från dessa verkliga saker till klassdiagram, och därifrån till en Javaklass? Den här anspråkslösa presentationen har som ambition att räta ut eventuella frågetecken. | |
En enkel(?) introduktion till vad en klass är och kan göra. Ett exempel visar hur två olika metoder som finns i en klass anropas genom ett objekt som instansierats av klassen. | |
Förutom att en klass kan ha metoder kan en klass även lagra data, s.k. egenskaper. Här visas vad egenskaper är och hur de kan användas. | |
Syftet med handledningen är att öka förståelsen för hur konstruktorer kan användas. Även privata egenskaper visas i exemplet. | |
Vad är en statisk variabel? Vad är en statisk metod? Handledningen får hjälpa dig att förstå. | |
Introduktion till objektorienterad analys och design gällande klasser och objekt med UML och klassdiagram. | |
Introduktion om relationer mellan klasser i klassdiagram. | |
Visar en enkel applikation från problem, analys och design till färdig lösning i små steg. | |
Visar lösningen steg för steg från problem, analys och design med klassdiagram i UML till färdig Javakod. |