Instruktioner
Uppgiften består av ett antal deluppgifter. Samtliga deluppgifter måste vara lösta för att bli godkänd på uppgiften. Du ska göra uppgifterna i Repl.it som du sedan delar så att läraren kan komma åt dem. Instruktioner för inlämning visas här.
Förberedelser
Innan uppgiften ska du gå igenom momentet Listor.
Uppgifter
4a:
- Användaren ska mata in längd på ett antal personer (använd dina elever eller hitta på värden)
- Inmatningen av längd-värden fortsätter tills användaren matar in 0 (det kan alltså finnas olika antal värden)
- Varje längd-värde ska sparas på en plats i en lista
- Beräkna och skriv ut minsta och största längden samt medellängden
- Visa ett linje- eller stapeldiagram (du väljer själv) från listan med längd-värden
- Notera att du endast ska visa de faktiska inmatade längd-värdena, inte ett histogram
4b:
- Gör en undersökning på dina elever (eller hitta på värden) där du frågar hur många böcker de läst den senaste månaden (ingen, en, två, tre, fyra eller fler)
- Frekvensen (antal elever som svarat respektive svarsalternativ) ska sparas för samtliga svarsalternativ (5 stycken)
- Skriv ut listan med frekvenser
- Visa listan med frekvenser i ett cirkeldiagram
- Cirkeldiagrammet ska visa storleken (i procent) för varje tårtbit
4c:
- Skapa en lista med alla heltal från 1 till 100 (tips: använd funktionen range)
- Använd slicing för att plocka ut de 10 talen som finns i mitten av listan
- Skriv ut listan med de 10 tal du plockat ut
- Beräkna och skriv ut medel- och medianvärde för de 10 talen
4d:
- Skapa två tomma listor x5 och xp2
- Fyll listan x5 med den matematiska funktionen y = 5x för x-värden från 0 till 10 (endast heltal)
- Fyll listan xp2 med den matematiska funktionen y = x^2 (upphöjt till) för x-värden från 0 till 10 (endast heltal)
- Visa de båda matematiska funktionerna i ett linjediagram med två linjer
4e:
- Med hjälp av loopar och listorna x5 och xp2, hitta skärningspunkten mellan de två matematiska funktionerna
- Ta ej med punkten x = 0