Översikt
Efter många veckor av programmerande i Node-plattformen är det nu dags att börja titta på hur vi kan ta våra program till webben! Vi inleder denna vecka med att titta på webbläsaren, hur den är uppbyggd och hur vi bör ladda in våra skript i webbläsaren.
Händer i veckan
Vi har fullt upp med att koda kortspelet 21 i A3, det gäller att komma igång med objektorienteringen.
Samtidigt startar vi så sakteliga upp delkurs B där vi introducerar webbläsaren som programmeringsmiljö.
Två av veckans inspelade föreläsningar handlar om att komma igång med webbläsaren som programmeringsmiljö.
Den tredje föreläsningen handlar om hur vi kan bygga egna webbkomponenter och det är på det sättet vi kommer att strukturera en stor del av vår kod i webbläsaren. Det handlar bland annat om att organisera koden i klasser och att specialisera HTML-element genom arv.
"Stand up"-vlogg
Förra årets vlogg för den som vill få en extra introduktion till veckan och till delkurs B.
Stödjande inspelningar
Läsanvisningar
Under läsanvisningar hittar du veckans kapitel som ska läsas i kurslitteraturen. Planera upp och dela upp läsningen under veckan.
Övningar
Under Övningsuppgifter hittar du övningsuppgifter som det är lämpligt att du arbetar med under veckan.
Handledning
Examinationsuppgift A3
Nu är det hög tid att börja arbeta med examinationsuppgift A3.
Läs mer om "Examinationsuppgift A3 - Tjugoett" här.
Utmaningar
Veckans utmaningar handlar om webbläsaren som programmeringsmiljö.
Studiefrågor
Här är ett antal frågor som du kan försöka besvara och diskutera tillsammans med din Ai-kompis. Tveka inte att lyfta någon av frågorna till handledningen för att fortsätta diskussionen med lärare och studiekamrater.
Frågor att diskutera med din Ai-kompis
- Jag håller på och lär mig javascript med objekt och klasser och jag vill bygga upp ett exempelprogram för att studera olika aspekter av objektorientering, jag kommer ge dig instruktioner så kan du föreslå kodlösningar och kommentera dem så kan jag lära mig från dig, ok?
- Jag vill börja med en tärningsklass Dice där jag skall rulla en 6 sidig tärning och skriva ut tärningens värde efter varje slag. Hur hade du gjort?
- Jag vill använda privata medlemmar för att kapsla in min implementation.
- Nu vill jag se hur man kan göra en klass GraphicalDice som ärver från Dice och skriver ut tärningen som utf-8 tecken.
- Nu vill jag skapa en klass för DiceHand och jag vill ha en metod där man kan lägga till tärningar till DiceHand och sedan rulla dem och srkiva ut alla samtidigt.
- Lägg till metoder för att beräkna summan av tärningsslaget.
Här är en utskrift från hur det såg ut när jag diskuterade ovan frågor med min Ai-kompis Ajj.
Tips
Här följer tips till hur du kan prioritera bland kursmaterialet för att komma igång med veckan.
Nu behöver du komma igång med A3. Det är fortfarande drygt 2 veckor till inlämning, men samtidigt så startar kursen upp med nya saker så håll farten uppe och gör så mycket av A3 som du kan. Det kan vara skönt att ha tid innan inlämningen för att finslipa din kod och testa så att allt fungerar.
Försök prioritera så du också hinner med att titta på de tre föreläsningar som finns. Du behöver inte börja koda i webbläsaren än, men det är värdefullt om du redan nu börjar titta på hur det fungerar.
När du tittat på föreläsningarna så finns det en (grön) övningsuppgift där du får möjlighet att testa att programmera i webbläsaren och använda den miljön för utveckling. Missa inte att övningsuppgiften har ett inspelat lösningsförslag.