Översikt

Att konsistent kunna skapa objekt med en viss funktionalitet är en av den objektorienterade programmeringens grunder. Denna vecka tittar vi på många olika designmönster för att göra detta och landar i "klasser".

Händer i veckan

Nu mer vet vi hur en standard-vecka ser ut i kursen så vi vet vad vi kan förvänta oss.

I slutet av veckan är det deadline för assignment A2.

Missa inte att det finns en inspelad genomgång som hanterar problemställningen mode() i A2. Den kan ge välbehövliga tips.

När den deadlinen är passerad så har vi drygt 3 veckor framför oss där vi skall jobba med A3, men vi kan vänta med att titta på den tills efter denna veckan.

Assignment 3 kommer att handla om att programmera med klasser och objekt. Klasser/objekt är en del i det objektorienterade programmeringssättet. Denna veckan blir en introduktion till det tankesättet i att organisera sin kod.

"Stå-upp"-vlogg

Förra årets vlogg för den som vill få en extra introduktion till veckan. Det är fel titel på videon men rätt innehåll.

Stödjande inspelningar

Läsanvisningar

Under läsanvisningar hittar du veckans kapitel som ska läsas i kurslitteraturen. Planera upp och dela upp läsningen under veckan.

Övningar

Under Övningsuppgifter hittar du övningsuppgifter som det är lämpligt att du arbetar med under veckan.

Handledning

Examinationsuppgift A2

Nu bör du vara i full färd med att färdigställa examinationsuppgift A2. (För att komma igång se Examinationsuppgifter->Om->Kom Igång).

Observera att det denna vecka är deadline för inlämning av Examinationsuppgift A2

Här kan du läsa om hur du lämnar in din uppgift via en MR.

Utmaningar

Det finns en del utmaningar att titta på även denna veckan. Tänk att utmaningar kan vara bra för att komma igång med egna kodexempel kring veckans fokus.

Studiefrågor

Här är ett antal frågor som du kan försöka besvara och diskutera tillsammans med din Ai-kompis. Tveka inte att lyfta någon av frågorna till handledningen för att fortsätta diskussionen med lärare och studiekamrater.

Frågor att diskutera med din Ai-kompis
  1. Ge mig en kort förklaring till begreppet klasser i javascript.
  2. Sparar man en klass i sin egen fil och använder man då import och export?
  3. Vilka är de grundläggande konstruktionerna i en klass?
  4. Vad innebär begreppet private kontra public i en klass?
  5. Bör man använda private eller public på properties och metoder?
  6. Jag vill lära mig att skydda data, jag har hört begreppet "encapsulation".
  7. Visa mig hur getters och setters fungerar i en klass.
  8. Vad kan man säga kort om fördelar med objektorienterad programmering?
  9. Jag har lärt mig om javascript objektliteral och hur man skapar objekt i javascript med object.create. Hur förhåller det sig till klasser?
  10. Är det vanligt att skriva objektorienterad kod med klasser i javascript?

Här är en utskrift från hur det såg ut när jag diskuterade ovan frågor med min Ai-kompis Ajj.

Tips

Här följer tips till hur du kan prioritera bland kursmaterialet för att komma igång med veckan.

  1. Vi har en deadline för A2, sikta på att möta den. Missa inte inspelningen om mode som kan ge dig tips.

  2. När du är klar med A2 så kan du redan nu börja titta på och läsa in dig på kraven för A3. Du kommer känna igen dig i strukturen på uppgiften.

  3. Föreläsningen om klasser ger dig bakgrunden till vad objektorientering handlar om och hur koden är tänkt att skrivas i A3.