Seminarieuppgifter

Uppgifter för seminarium 1

Tema 1: Ontologi

a) Har vi en fri vilja?
b) Är vi ansvariga för våra handlingar?
c) Är det möjligt att skapa artificiell intelligens?
d) Johansson, diskussionsövningar: Fråga 1 och 2 slutet kap 10
Tema 2: Epistemologi
a) Finns det någon sann kunskap?
b) Hur inhämtar man tillförlitlig kunskap?
c) Diskutera deduktiv, induktiv samt hypotetisk-deduktiv metodansats – vilken/vilka kan du använda i ditt eget projekt?
d) Johansson, diskussionsövningar: Fråga 2 och 4 slutet kap 2
Uppgiftstexten lyder:
  • Skriv ett kort resonemang om en valfri punkt i både Tema 1 och Tema 2, ca 1 A4-sida per punkt.
  • Skicka till din seminariegrupp samt till Håkan senast den 27/1 kl 16:00.
  • Förbered dig att diskutera dina egna och andras synpunkter på seminariet.

Kommentarer

Ni ska alltså distribuera era skriftliga svar till varandra inom er seminariegrupp (tex eftermiddagsgruppen) samt till mig, detta ska ske ett par dagar innan seminariet. Jag ska kolla om det går att skapa delforum för respektive fm/em halvklassgrupp så ni kan ladda upp era diskussionsunderlag där, annars får vi köra handvevat med e-post.

Det jag kommenterade muntligt var att ni helt enkelt väljer frågor ni tycker verkar intressant att svara på.  Se det som att ni väljer minst en fråga per tema som miniminivå.
För tema 2 rekommenderade jag att ni funderar särskilt över fråga c dvs att ni relaterar till ert projekt, hindrar inte att ni funderar även om någon annan fråga ni tycker är intressant.

Halvklassindelning

Förmiddag 9:15 – 12:00 – Campus 3 & 4, Distans 3

Eftermiddag 13:15 – 16:00 – Campus 1 & 2, Distans 1 & 2

Diskussionsuppgifterna från Johansson kap 2 & kap 10.

___________________

Uppgifter för seminarium 2 19/2

Läs Johansson Kap 6 och Kap 7 samt föreläsnings-anteckningarna i Modern vetenskap del I Övning 1 i kapitel 6 (något modifierad):

På 1940-talet i Sverige fann man en stark statistik korrelation mellan mängden konsumerade sötsaker och kariesfrekvensen (hål i tänderna)

a) Med denna information som utgångspunkt, vilken slutsats angående orsak och verkan kan vi dra med hjälp av Reichenbachs princip? Vi antar att korrelationen gäller i hela populationen, dvs. hela Sveriges befolkning.

b) Kan vi utvidga resonemanget och dra slutsatsen att en liknande undersökning skulle ge samma resultat idag? Använd Mackies definition av orsak som ett INUS-villkor.

Tips: Gör en lista över faktorer som kan tänkas vara nödvändiga för att vi får hål i tänderna. Vilken/vilka av dessa faktorer uppfyller urvalskriterier för att vara orsak.

Skriv ett kort resonemang kring punkterna a och b, max 1 A4-sida per punkt, skicka till din seminariegrupp och till Håkan senast 17/2, kl 16.

Förbered dig att diskutera dina och andras synpunkter på seminariet.

Gruppindelning/tider på fre 19/2:

10:00 – 10:55 Campus 1 & Campus 3

11:00 – 11:55 Campus 2 & Campus 4

13:15 – 13:55 Distans 1

14:00 – 14:40 Distans 2

14:50 – 15:30 Distans 3

Distansarna kör via Adobe Connect

Välkommen till CoursePress

en utav Linnéuniversitets lärplattformar. Som inloggad student kan du kommunicera, hålla koll på dina kurser och mycket mer. Du som är gäst kan nå de flesta kurser och dess innehåll utan att logga in.

Läs mer lärplattformar vid Linnéuniversitetet

Studentkonto

För att logga in behöver du ett studentkonto vid Linnéuniversitet.

Läs mer om att hämta ut studentkonto

Inloggning LNU