Kursen är planerad i fyra delar där varje del är mellan två och fyra veckor lång. Nedan följer en kort beskrivning samt ett preliminärt schema för respektive del.
Orientering
I det första delen av kursen ligger fokus på att få grepp om ämnets yttre ramar och de grundläggande begrepp och idéer som eventuellt skapat och format vårt behov av informationsteknik. När första delen går mot sitt slut är tanken att studenten ska ha en idé om vad information är, vad kommunikation är, vad teknik är, vad informationsteknik är och så vidare. Momentet avslutas med uppgiften Vad är informationsteknik?
Vecka | Datum | Tid | Tema | Litteratur | Övrigt |
---|---|---|---|---|---|
1 | 3 september | 8-11 | Kursintroduktion Data och information |
Lunell 2011, kap. 7; Checkland & Holwell 1998, pp. 85-89 |
Patrik (& Thomas) |
4 september | 9-12 | Kommunikation | Lönnroth 2008, s. 10-17 | Thomas | |
2 | 9 september | 9-12 | Informationsteknik | Lunell 2011, kap. 1 | Patrik |
10 september | 9-12 | Olika sätt att betrakta teknik | Latour 2002; Floridi 2013 | Thomas | |
3 | 16 september | 9-12 | Examination (seminarium) | All, för momentet, relevant litteratur. | Patrik & Thomas |
Teknik
När del ett är avslutad är det dags att ta steget in i teknikens värld och tittar på hur en dator är uppbyggd, hur den kan hjälpa oss att hantera information och även hur den typ av informationsteknik som idag finns överallt i vår del av världen har utvecklats och hur man kan studera utvecklingen. Momentet avslutas med uppgiften Hur fungerar informationsteknik?
Vecka | Datum | Tid | Tema | Litteratur | Övrigt |
---|---|---|---|---|---|
3 | 17 september | 9-12 | Datorns arkitektur | Lunell 2011, kap. 2-7 | Thomas |
18 september | 9-12 | Lagring och bearbetning av data | Lunell 2011, kap. 8-15 | Patrik | |
20 september | 9-12 | Gästföreläsning | Se mer information under gästföreläsningar nedan. | ||
4 | 23 september | 9-12 | Datateknikens historia | Lunell 2011, kap. 19-21 | Patrik |
24 september | 9-12 | Att studera historia – hur och varför? | Bryant et al 2013 | Thomas | |
25 september | 9-12 | Examination (muntlig presentation) | All, för momentet, relevant litteratur. | Patrik & Thomas |
Teknikens påverkan
Den tredje delen är återigen ett steg tillbaka för att skapa överblick. Utrustade med kunskaper om vad informationsteknik är och hur det fungerar anläggs ett socialt perspektiv och vi funderar på hur tekniken och dess användning påverkar de människor, som individer, grupper eller samhällen, som utsätts för den. Momentet avslutas med uppgiften …
Vecka | Datum | Tid | Tema | Litteratur | Övrigt |
---|---|---|---|---|---|
5 | 30 september | 9-12 | Personlig integritet | Lunell 2011, kap. 22 | Patrik |
1 oktober | 9-12 | Datorn i arbetslivet | Lunell 2011, kap. 23 | Thomas | |
6 | 7 oktober | 9-12 | Samhällets sårbarhet | Lunell 2011, kap. 24 | Thomas |
8 oktober | 9-12 | Internet | Lunell 2011, kap. 25 | Patrik | |
7 | 14 oktober | 9-12 | Framtiden | Lunell 2011, kap. 26 | Patrik |
15 oktober | 9-12 | Att studera teknikens påverkan | Faber 2007; Hicks 2013 | Thomas | |
8 | 9-12 | Examination (seminarium via webben) | All, för momentet, relevant litteratur. | Patrik & Thomas |
Gästföreläsningar, slut- och restexamination (preliminära datum och tider)
Utöver de tre delarna finns ett antal gästföreläsningar samt en slutexamination där studenten enskilt får reflektera över hur informationsteknik kan skapa och tillgodose behov. Resultatet presenteras som en webb-sida och diskuteras vid ett avslutande seminarium. För mer information om uppgiften, se …
Vecka | Datum | Tid | Tema | Övrigt |
---|---|---|---|---|
3 | 20 september | 10-12 | Gästföreläsning: Presentationsteknik |
Jeanette Svanholm Institutionen för informatik, LNU |
8 | 21 oktober | 10-12 | Gästföreläsning: Biblioteket och informationsteknik |
Markus Svensson Universitetsbiblioteket, LNU |
22 oktober | 10-12 | Gästföreläsning: Webbens utveckling |
Johan Leitet Institutionen för datavetenskap, LNU |
|
9 | 30 oktober | 9-12 | Slutexamination (essä och seminarium) | Patrik & Thomas |
10 | 7 november | 9-12 | Restexamination | Patrik & Thomas |