Mål
- Studenten ska ha tillägnat sig den kunskap som krävs för att skapa enkla spel
- Uppgiften kan göras enskilt eller i grupp om 1-3 studenter
- Tillräcklig grund för betygsättning(U/G)
Krav
- Studenten skall genomföra två publika releaser av spelet i form GitHub-releaser med installationsinstruktioner. Dessa releaser skall vara tillgänglig enligt genomförande.
- All egen kod skall finnas tillgängligt i en .zip fil eller öppet repositorie, denna kod skall finnas tillgänglig för handledare via mail senast måndagen under releaseveckan.
- Studenten presenterar sitt spel med hjälp utav en youtube-film
- Spelet skall ha minst tre banor med ökande svårighetsgrad och nya spelelement på varje bana.
- Spelet skall ha en meny
- Spelet skall ha mellanskärmar efter avslutad bana eller när spelet är game over.
- Spelet skall kunna återstartas efter game over
- Spelet skall kunna pausas genom att gå till menyn, spelet skall sedan kunna återstartas.
- Spelet skall fungera, får inte vara för buggigt
- Spelet skall vara självförklarande, instruktioner skall ingå i spelet.
- Spelet skall ha ljudeffekter och partikeleffekter.
- Spelet skall fungera på någon av följande plattformar. Linux, Windows, Android.
- Spelet får inte vara kopierat eller till för stor del bestå utav andras kod
- Projektet är enskilt arbete, man får diskutera och visa kod för varandra, men inte kopiera varandras kod
Genomförande
- Presentera projektidén för handledare innan du börjar
- Skapa en enkel “prototyp” med ett ritprogram som visar spelets element, skärmar och spelregler
- Skriv en beskrivning av spelets regler och hur man spelar spelet
- Handledaren gör en bedömning om spelet är för enkelt för kursen.
- Gör en release innan nyår bestående av exekverade kod som visar spelets grundläggande funktionalitet
- Posta releasen i kursens forum
- Gör gärna en videosnutt från spelet för att få mer feedback.
- Ge feedback i forumet på minst två andra spel, senast fredag andra veckan efter nyår, berätta för din klasskamrat hur spelet skulle kunna bli bättre!
- Gör en slutlig release måndag i redovisningsveckan (sista veckan i schemat)
- Länk till kod på exempelvis github till handledare via mail, måste vara publik eller delad med mig.
- Posta länk till publik release i form av .zip i kursens forum. Målet är att man ska kunna få igång spelet med hjälp utav denna utan att behöva kompilera.
- Gör en inspelad presentation, posta länken till filmen i forumet.
- Beskriv kort spelet, influenser
- Visa upp spelet genom att spela det eller visa film av spelet om vi inte kan visa det. (ex android)
- Provspela och ge feedback i forumet på två andra spel, inte samma som i mellanreleasen.
Arbeta i små iterationer och gör releaser ofta.