Projektbeskrivning

Inledning

Som avslutning av denna kurs ska Du skriva en komplett webbapplikation som också ska sammanfatta vad du lärt dig under kursens gång samt förhoppningsvis tillskansa dig ny kunskap och ny erfarenhet kring hur man utvecklar kompletta webbapplikationer mot befintliga webb-API:er. Projektet är också tänkt att ge dig kunskaper om nya och HTML5-relaterade API:er för JavaScript-klienter samt att bygga applikation med tanke på hur den ska bete sig även ifall den inte har någon uppkoppling (diskuteras i samband med "offline-first")

Vår förhoppning är att du i detta moment utvecklar en egen applikationsidé och som du utan problem skulle kunna visa upp för tilltänkta arbetsgivare när du söker jobb. Det är också klart önskvärt att du låter din egen nyfikenhet och kreativitet som webbutvecklare komma fram.

En mashup-applikation

Tanken är att du ska skapa en egen mashup-applikation utifrån en egen idé. Vad applikationen ska hanterar för slags data är upp till dig och din idé. Försök hitta en idé och ett område du tycker är intressant och brinner för då arbetet kommer gå betydligt lättare.

Du börjar med att beskriva din idé i ett kort dokument (i md-format) som du publicerar på ditt github-repo som hör till kursen/projektet (glöm inte dela det med användaren "1dv449"). Gör detta så fort som möjligt men senast klockan 15:00, 16:e december. Skulle kursledningen ha några synpunkter på ditt projekt meddelas (via issue i Github) via GitHub senast 18:e december. Utgå annars från att det är ok.

Slutlig deadline på projektet då allt ska vara publicerat som en tydlig release/tag på GitHub är 15:e januari klockan 13:00

Krav på applikation för godkänt (betyg 3)

Vi kommer alltså ha en fri hållning till vad din applikation behandlar för data och du är fri att själv välja tekniken du vill använda men det finns ett antal krav vi kommer ha på applikatinen för godkänt (betyg 3) på projektet.

  • Bygg en applikation som hämtar data från minst två stycken externa tjänster/webbplatser. Dessa ska sammankopplas på ett dynamiskt sätt i din applikationskod.

  • Applikationen ska vara genomarbetad med avseende på design, användarvänlighet, säkerhet och optimering. När man kör din applikation ska man enkelt kunna förstå hur applikationen fungerar och hur man som användare ska använda den. Designen ska kännas proffsig och genomarbetad. Att inte arbeta med designen är INTE samma sak som "enkel och stilren".

  • I din applikation ska du i möjligaste mån utgå från begreppet "offline-first" dvs. applikationen ska fungera på ett bra sätt även om användaren tappar uppkopplingen. Hur meddelas användaren kring detta? Hur hanteras data om inget nät finns? Det ska också framgå i projektrapporten hur du funderat kring detta.

  • Du ska implementera felhantering till din applikation så att användaren av applikationen blir medveten om t.ex. något av API:erna går ner.

  • Applikationen ska vara publicerad och körbar på en publik URL.

  • Din applikation ska självklart vara genomtestad och så buggfri som möjligt. Krashar din applikation / ej har god felhanteringen underkänns den.

  • Din publicerade applikation ska eftersträva hög prestanda och vara så optimerad som möjligt. Detta kan gälla rena front-ends-optimeringar eller smarta cache-lösningar på klient och server. Det ska också framgå i projektrapporten hur du funderat kring detta.

  • Du redovisar din applikation genom att göra en muntlig och skriftlig redovisning. Rapporten ska finns på github och vara skriven i md-format. Den muntliga redovisningen ska vara inspelad som film. Du ska under minst tre och max fem minuter sälja in din applikation och visa hur den fungerar och vad man kan göra med den. Du väljer själv om du vill publicera den på youtube, vimeo eller som en vanlig mp4-fil. Du redovisar en URL som pekar på din presentationsfilm i ditt repositories readme - där ska också en länk till rapporten och en publika URL:en finnas. Filmerna kommer sedan visas upp på kurshemsidan så att ni kan se varandras applikationer.

  • All kod och dokumentation ska kunna nås via ditt github-repo av kursledningen

Eventuellt betygshöjande funktioner (betyg 4 och 5)

För högre betyg än (G/3) ska applikationen redovisas innan utsatt leveransdatum.

Vi ser såklart gärna att ni utmanar er själva och testar nya grepp och tekniker vilket kan ses som betygshöjande. Här är några förslag som skulle kunna vara betygshöjande funktioner i din applikation. Stor del av bedömningen sker också på de reflektioner ni gör i er rapport som påvisar den kunskap och det djup i ämnet ni besitter samt såklart kvalité på din applikation.

  • Inkludera flera relevanta API:er och höj din applikations funktionalitet ytterligare
  • Applikationens design ska vara responsiv alltså anpassa sig till enhetens skärmstorlek.
  • Inkludera HTML5-relaterade API:er så som geolocation, web workers, web sockets m.m.
  • Se bedömningsmatrisen nedan för ytterligare information

Rapporten

Den skriftliga projektrapporten du lämnar in ska innehålla följande:

  • Inledning där du kort beskriver vad du gjort och bakgrunden till din applikation. Finns det liknande applikationer redan? Vilka tekniker har använts.
  • Inkludera en schematisk bild över applikationens beståndsdelar så att läsaren har enklare att förstå applikationens dataflöde.
  • Säkerhet och prestandaoptimering - Hur har du funderat kring säkerhet och prestanda och vilken teori har du kopplat detta emot.
  • Offline-first: Hur har du tänkt kring offline-first?
  • Risker med din applikation: Reflektera över vilka risker det finns med din applikation; rent tekniskt, säkerhet, etiskt m.m.
  • Egen reflektion kring projektet: Här tar du upp hur projektet har gått. Vilka eventuella problem har du stött på? Finns det funktioner som du velat implementera men inte hunnit? Hur skulle du vilja jobba vidare med din applikation?
  • Skriv också om de eventuella delar du anser vara betygshöjande med din applikation. Motivera varför du anser dessa vara betygshöjande.

Examination

Din applikation kommer bedömas av kursledningen främst på följande grunder:

Kreativitet och nyfikenhet

  • U, K - Applikationen uppfyller inte de grundkrav som finns och är inlämnad trots att den inte är färdig.
  • 3 - Studenten har implementerat grundkraven och använt sig av den teori som tagits upp i kursen kring detta
  • 4, 5 - Som 3 samt; Studenten har genom implementationen och rapporten visat prov på att ny kunskap och teori har införskaffats

Hur väl fungerar din applikation. Buggar, användbarhet.

  • U, K - Applikationen innehåller lösningar som inte fungerar
  • 3 - Applikationen fungerar utan (direkta) buggar eller andra konstigheter
  • 4 - Som 3 samt; Applikationen är stabil och känns genomtänkt med avseende på funktioner och design. Applikationen är designad så att den fungerar på olika typer av enheter.
  • 5 - Som 4 samt; Applikationen känns proffsig och så gott som klar för produktion.

Funktionalitet och övergripande intryck av applikationen

  • U, K - Applikationen uppfyller inte de grundkrav som finns
  • 3 - Applikationen uppfyller de grundkrav som finns men inte mycket mer
  • 4 - Applikationen har en genomtänkt funktionalitet som är lätt att använda och förstå
  • 5 - Applikationen har en högre grad genomtänkt funktionalitet som känns klar för leverans.

Offline-first

  • U, K - Ingen reflektion eller implemntation kring "offline-first"
  • 3 - Viss implementation och reflektion av de terorier kring offline-first som tagits upp i kursen
  • 4 - Som 3 samt; tydlig reflektion i rapporten kring hur taktiken kring "offline-first" har implementerats.
  • 5 - Som 4 samt; reflekterar kring teorier kring offline-first, sätter dessa emot varandra och kan i rapporten på ett tydligt sätt argumentera för sina val.

Prestandaoptimering och säkerhet

  • U, K - Applikationen har inte optimerats på tillfredställande sätt och/eller har uppenbara säkerhetshål
  • 3 - Applikationen har optimerats och är fri från uppenbara säkerhetshål
  • 4 - Som 3 samt; rapporten visar på studentens arbete och kunskap kring de teorier kring optimering och säkerhet som implementerats i applikationen
  • 5 - Som 4 samt; reflekterar kring dessa teorier, sätter dessa emot varandra och kan på ett tydligt sätt argumentera för sina val i rapporten

Kvalité på rapporten

  • U - Rapporten har dålig struktur/dåligt skriftligt språk med vanlig förekommst av grammatik- och stavfel. Rapporten är inlämnad i fel format. Rapporten är pladdrig och innehåller inte relevanta saker.
  • 3 - Rapporten ger en godtagbar bild över applikationen och arbetets gång med viss reflektion och hänvisning till teorin
  • 4 - Som 3 samt att rapporten visar studentens kunskap genom tydlig koppling till teori. Referenser till teorierna ska anges i rapporten.
  • 5 - Som 4 samt; Studenten reflekterar kring olika teorier, sätter dessa emot varandra och kan på ett tydligt sätt argumentera för sina val i rapporten.

Kod

  • U, K - Koden är ostrukturerad, oindenterad och saknar helt kommentarer, saknar korrekt commit-historik
  • 3 - Koden är har en tydlig struktur och är delvis kommenterad, man kan tydligt se att koden vuxit fram via commits
  • 4, 5 - Som 3 samt; koden är av god kvalité och applikationen känns skalbar och enkel att bygga vidare på. Kommentarer som förenklar kodläsning. Man kan tydligt se hur koden vuxit fram via täta commits på GitHub. Extra plus om man skrivit testfall till sin kod.

Den inspelade presentationen

  • U, K - Ingen inspelad video finns eller går inte att spela upp i en modern webbläsare
  • 3 - Publicerad video enligt instruktioner och överstämmer med den publicerade applikationen
  • 4, 5 - Som 3 samt; Videoinspelningen ger en tydlig bild av hur applikationen fungerar och vilka funktioner som den har.

Uppfyllande av leveransdatum.

  • U, K - Arbetet lämnas in ofullständigt
  • 3: Fullständigt arbete lämnas in fast efter fastslagen deadline
  • 4, 5: Arbetet lämnas in till fastslagen deadline

Övrigt

  • Du är fri att använda ramverk, både till klient- och serversidan. Val av teknik ska framgå i rapporten liksom motivering till varför.
  • Använd slack för diskussioner och för att få feedback på idéer från klasskamrater.
  • Börja på rapporten tidigt för att kontinuerligt hålla den uppdaterad
  • Gör kontinuerligt commits.
  • Testa tidigt att din applikation fungerar på en extern server. testa inte detta dagen innan leverans!
  • Testa din kod...testa din applikation. Leverera inte något som inte fungerar!

Välkommen till CoursePress

en utav Linnéuniversitets lärplattformar. Som inloggad student kan du kommunicera, hålla koll på dina kurser och mycket mer. Du som är gäst kan nå de flesta kurser och dess innehåll utan att logga in.

Läs mer lärplattformar vid Linnéuniversitetet

Studentkonto

För att logga in behöver du ett studentkonto vid Linnéuniversitet.

Läs mer om att hämta ut studentkonto

Inloggning LNU