Projektinformation

Årets studieobjekt är lnu.se med målet att skapa ett tema i WordPress som skulle kunna användas av universitetet för att universitetsrelaterat innehåll på ett väl genomtänkt och strukturerat sätt. På denna sida presenteras projektet arbetsgång samt betygskriterier för kursmomentet “Projektarbete”. Projektet är ett enskilt arbete och redovisningen sker genom en muntlig presentation samt delning av projekt-koden via Cloud 9.

Inspelning från projektintroduktionen.

1 : Analys

I detta steg är målet att förstå vilket innehåll som finns på lnu.se och hur detta kan organiseras. Utgå från Sarfraz Iqbals föreläsning och fokusera på hur innehållet på lnu.se skulle kunna organiseras, struktureras och hittas med hjälp av väl genomtänkta organisationsscheman, -strukturer och navigationssystem.

Att tänka på

  1. Det arbete du gör här blir grunden för allt annat arbete du gör i uppgiften. Även om du inte ska lägga för mycket tid här gäller det att du skapar dig en tydlig och klar bild som du sedan kan arbeta vidare med i resterande uppgifter.

 Hjälpmedel

2 : Matchning

I detta steg är målet att hitta ett WordPress-tema som hjälper dig att komma igång med ditt designarbete. Utgå från resultatet från analysen (steg 1) och försök sedan hitta ett tema som så långt det är möjligt motsvarar de strukturer du kommit fram till. Tänk också på att det kan finnas insticksprogram som kan hjälpa dig att lägga till ytterligare funktioner.

Viktigt att tänka på

  1. Anpassa inte dina krav efter temat! Det du kommit fram till i steg 1 gäller. Taken är inte att du ska hitta ett tema som helt och fullt uppfyller dina krav utan ett som hjälper dig en bit på vägen så att du själv sedan enklare kan modifiera det för att komma ända i mål.
  2. När du väljer tema (och eventuella insticksprogram), ha då hållbarhet och säkerhet i åtanke. Den gamla designen för lnu.se höll i ca fem år och tanken är att den nya ska hålla minst lika länge. Fundera därför över hur dina val av tema (och liknande) kan tänkas påverka sajtens hållbarhet och säkerhet. Dokumentera dina beslut och orsakerna till att du fattat dem.
  3. Välj ett tema som har en licens som tillåter att du skapar ett barn-tema.

Hjälpmedel

3 : Utveckling

Nu är det äntligen dags att utveckla ett barn-tema baserat på det tema du valde i föregående steg. Temat du utvecklar ska vara ett barn-tema enligt konstens alla regler. Detta betyder att du i ditt tema bara skapar de filer som behövs för att ändra utseendet, ändra funktioner som finns i föräldratemat eller lägga till helt nya funktioner.

Viktigt att tänka på

  1. Med ett bra förarbete i steg 1 och 2 kommer det här steget bli mycket enklare eftersom det då finns en bra plan och lämplig utgångspunkt.
  2. Var tydlig med vad du gör och varför.
  3. Använd LNU:s designmanual när du arbetar med den grafiska presentationen – detta är ett krav!
  4. Tänk på att du ska kunna förklara vad du gjort och varför. Dokumentera därför löpande under arbetets gång (som korta kommentarer i koden och/eller i en arbetsdagbok där du kan vara mer utförlig i dina förklaringar).

Hjälpmedel

4 : Redovisning

Sista steget blir en enskild presentation av det arbetet du gjort. I presentationen ska du presentera resultatet från de olika stegen och beskriva hur du tänkt när du strukturerat innehåll, designat navigationen, valt förälder-tema och slutligen hur du sedan anpassat detta tema till designmanualens krav och Linnéuniversitetets innehåll i ditt eget barn-tema. Presentationen ska också innehålla en demonstration av temat där du flyter fram de delar du är extra stolt över, demonstrerar administrationsgränssnittet och förklarar hela eller delar av den kod du skapat för att få temat att passa det specifika innehållet.

Att tänka på

  1. Du ska sälja in ditt arbetet till publiken. Utgå från beskrivningen ovan och betygskriterierna nedan och skapa en intressant berättelse som tydligt visar hur du arbetat och vilka av betygskriteriernas mål du uppnått samt hur du uppnått dem. Detta är din enda chans att aktivt påverka betygsättningen.
  2. Gör din presentation till en berättelse som kan fånga in åhöraren. Att lista betygskriterierna och sedan rakt upp och ner berätta hur du uppnått dem blir knappast en angenäm upplevelse för den som sitter och höra samtliga presentationer. Precis som en skicklig säljare får kunden att tro att hen behöver det säljaren erbjuder och att det är kunden själv som kommit på det är det smart att försöka sälja in det önskade betyget på ett sätt som får examinatorn att tro att det är examinatorn själv som satt betyget. Svårt? Definitivt. Men en bra övning …
  3. Var väl förberedd, även på det oväntade. Att demonstrera teknik live erbjuder nästan alltid möjlighet för oväntade missöden. Försök ha en reservplan och behåll lugnet. Det värsta som kan hända är att du blir tvungen att genomlida en om-examination.

Hjälpmedel

  • Ditt arbete från tidigare steg och din rikliga dokumentation

Deadlines och redovisning

Koden ska delas med kursledningen (tivarsson) via Cloud 9 senast 08:00 dem 25 maj. Detta gäller oavsett när du har redovisning. Vi har två redovisningstillfällen för campus och två för distans. Vi kommer lägg upp scheman med förslag på tider i god till innan redovisningstillfället och sedan gör vi ändringar i detta baserat på eventuella förhinder och önskemål i mån av möjlighet. Vi räknar med att hinna med ungefär tre redovisningar per timme.

Campus

Primärt redovisningstillfälle är eftermiddagen den 25 maj. För de vi inte hinner med eller de som har förhinder finns det även möjlighet att redovisa måndagen den 30 maj.

Distans

Primärt redovisningstillfälle är fredagen den 27 maj. För de vi inte hinner med eller de som har förhinder finns det även möjlighet att redovisa måndagen den 30 maj.

Betygskriterier

Ingen examination är komplett utan ett antal kriterier som arbetets ska bedömas i förhållande till. Examination är värd 2,5 högskolepoäng och ligger till grund för betyg på momentet Projektarbete. Betyg-skalan för momentet är U, 3, 4, 5 och betyget på momentet ger slutbetyget på kursen. Kursplanen säger att momentet består av ett projektarbete “där studenten skall skapa ett nytt grafiskt tema med tillhörande funktioner i [W]ordpress” och det kunskapsmål som examineras är studentens förmåga att “kunna skapa egna teman samt modifiera existerande teman i [W]ordpress utifrån specificerade krav”.

Krav för betyg 3

  • Grafisk profil: Sidans grafiska profil stämmer väl överens med LNU:s grafiska profil och LNU:s designmanual.
  • Innehållsanalys: Innehållet på Lnu.se har analyserats och en delmängd av informationen har tagits i beaktande vid konstruktionen av temat.
  • Innehållspresentation: Det innehåll som valts ut presenteras på ett prototypliknande sätt och lägger fokus mer på att konceptuellt visa hur innehållet presenteras för besökare utan större hänsyn tagen till en möjlig framtida innehållsadministratör.
  • Navigation: Sidans navigationssystem är anpassat efter sidans besökare och innehåll.
  • Redovisning: Arbetet redovisat vid en muntlig presentation där såväl förarbete som kod presenteras och diskuteras.

Krav för betyg 4

Utöver kraven på Grafisk profil och Redovisning från betygsnivå 3:

  • Innehållsanalys: Innehållet på Lnu.se har grundligt analyserats och merparten av information har tagits i beaktande vid konstruktionen av temat. Eventuella avgränsningar motiveras.
  • Innehållspresentation: Innehållets presentation är direkt överförbart till en driftsatt sida och hänsyn har även tagits till en möjlig framtida innehållsadministratör vars arbete aktivt underlättast genom att olika typer av innehåll skapas i olika vyer i administrationsgränssnittet.
  • Navigation: Sidans navigationssystem är väl anpassat efter sidans innehåll och olika besökare.

Krav för betyg 5

Utöver samtliga krav från betygsnivå 4:

  • Analysen är i varje steg väl genomför och tydligt förklarad samt kopplad till inom området etablerade begrepp.
  • Samtliga val är väl motiverade i förhållande till analysen och externa källor så som vetenskapliga artiklar, etablerade designprinciper och relevant “best practice”.

Välkommen till CoursePress

en utav Linnéuniversitets lärplattformar. Som inloggad student kan du kommunicera, hålla koll på dina kurser och mycket mer. Du som är gäst kan nå de flesta kurser och dess innehåll utan att logga in.

Läs mer lärplattformar vid Linnéuniversitetet

Studentkonto

För att logga in behöver du ett studentkonto vid Linnéuniversitet.

Läs mer om att hämta ut studentkonto

Inloggning LNU