Uppgifterna

Instruktioner för redovisning av uppgifter

Campus och distans: För både campus- och distansstudenter gäller att redovisning sker vid de angivna (och obligatoriska) laborationstillfällen. Dessutom ska resulterande bildfiler (i png-format) för uppgifter 1-4 samt webbaserad beskrivningssida för slutprojektet (uppgift 5) finnas på angiven plats i studentens www-katalog. Uppgifter 1 och 3 ger endast betyget godkänt och besked ges direkt vid laborationen om uppgiften är godkänd eller kräver komplettering. För uppgifter 2, 4 och 5 ges graderade betyg. Betyget publiceras tillsammans med eventuell motivering/kommentar på sammanställningssidan för respektive uppgift.

Placering av resultatfiler: För varje uppgift finns angivet adressen var resultatfilen ska placeras. För uppgifter 1-4 ska resultatfilen vara en bildfil i png-format – observera att enbart png-filen redovisas. Du behöver inte ladda upp några ai- (Illustrator), psd (Photoshop) eller andra bildbehandlingsfiler. För slutuppgiften ska det finnas en webbsida som innehåller slutprojektet eller beskriver slutprojektet (beroende på typ av projekt man utför). Det går också bra att förse sidan med en länk eller göra en redirect till annan adress för slutprojektet (se vidare nedan). De förutbestämda adresserna för varje uppgift är konstruerade på följande sätt:

  • http://homepage.lnu.se/student/[användarnamn]/kurs/1IK419/[fil- eller katalognamn]
    På ditt studentkonto finns en speciell katalog som heter www. Filerna som du lägger i denna katalog kommer du åt via nätet.
  • Exempel för student med studentkonto aa222aa för den första uppgiften MeAndMyself:
    • P:\www\kurs\1IK419\MeAndMyself.png (kurs och 1IK419 är kataloger som du skapar själv)
    • http://homepage.lnu.se/student/aa222aa/kurs/1IK419/MeAndMyself.png
      Tänk på att det gör skillnad på stor och små bokstäver här, så se till att skriva katalog- och fil-namn exakt som de står.

Tips: Du kommer åt ditt studentkonto via datorna på skolan (under P:) eller via web file manager som du hittar på följande adress: wfm.lnu.se

Inlämningstider: Inlämningstider finns angivna för varje uppgift. Missar man inlämningstiden så kan uppgiften redovisas vid nästa redovisningstillfälle (uppgifterna ska dock redovisas i nummerordning), alternativt vid uppsamlingstillfället. Notera dock att om du är sen med redovisning/inlämning av graderade uppgifter så kommer detta att påverka betyget för uppgiften och du kan få maximalt betyg godkänd (G3). Se vidare under Examinering och betygsättning.

Placeholders: För att slippa se alla brutna länkar på samlingssidorna för respektive uppgifter så ska varje student ha lagt till en placeholder-fil för varje uppgift (1-5). För uppgifter 1-4 ska det vara en png-fil (se nedan) och för slutuppgiften ska det vara en html-fil. Placeholder-filerna byter man sedan ut mot de riktiga resultatfilerna allteftersom man blir färdig med uppgifterna. För uppgifter 1-4 ska bilden nedan användas. Ladda ned bilden till angiven plats i din www-katalog, skapa 4 kopior och döp om dem till samma namn som resultatfilerna ska ha. Till redovisningen av första uppgiften ska placeholder-filerna finnas på plats för samtliga uppgifter.

Uppgift 1 | MeAndMyself

Moment: Vektorgrafik | Illustrator
Nivå: Nybörjare
Beräknad tidsåtgång: 5-15 timmar
Betygsättning: U/G
Redovisning: Ska finnas upplagd på angiven plats senast när redovisning sker på laborationen torsdagen den 1 april
URL: homepage.lnu.se/student/[ditt användarnamn]/kurs/1IK419/MeAndMyself.png
Använd ritverktygen i Illustrator för att göra ett självporträtt av dig själv med en lämplig bakgrund som visar vem du är. Stilen är valfri. Den kan vara realistisk, naivistisk, popkonst eller vad som helst. Då fokus på kursen är på teknikerna och verktygen som man använder för att skapa och arbeta med grafik så görs ingen ”konstnärlig bedömning” av resultatet, men se till att resultatet är genomarbetat och att det är tillräckligt detaljerat så att du får gott om övning med att använda ritverktygen. Se också till att du har med minst en gradient och använder mer än en brush i ditt ”konstverk”. Inkludera gärna ett litet foto på dig själv i bilden – t ex i ena hörnet.

Uppgift 2 | TopGame

Moment: Vektorgrafik | Illustrator
Nivå: Mellansvår
Beräknad tidsåtgång: 15-20 timmar
Betygsättning: U/3/4/5
Redovisning: Ska finnas upplagd på angiven plats senast när redovisning sker på laborationen tisdagen den 14 april.
URL: homepage.lnu.se/student/[ditt användarnamn]/kurs/1IK419/TopGame.png
Skapa ett omslag eller reklamaffisch till nästa stora spelsensation till PC, Playstation, XBox, Wii, iOS eller Android. Du väljer själv genre och stil. Omslaget/affischen ska vara komplett med namnet på spelet i form av en snygg logga, streckkod, åldersgräns, kanske pris eller abonnemangsform och annat som man hittar på ett omslag/affisch. Verktygsmässigt så ska du använda dig av minst en clipping mask, en opacity mask, en egen brush (som du skapat själv) och mesh tool. Du bör också använda dig av verktygen pathfinder – för att kombinera enklare figurer till mer komplexa figurer – och align – för att se till att saker och ting ligger i linje med varandra. Var detaljerad så att du får gott om övning på verktygen i Illustrator. Som för föregående uppgift görs ingen ”konstnärlig bedöming” av resultatet, men du ska visa att du behärskar verktygen i Illustrator och har lagt tid och omsorg på uppgiften.

Uppgift 3 | Popart

Moment: Bitmapgrafik | Photoshop
Nivå: Mellansvår
Beräknad tidsåtgång: 10-15 timmar
Betygsättning: U/G
Redovisning: Ska finnas upplagd på angiven plats senast när redovisning sker på laborationen onsdagen den 29 april.
URL: homepage.lnu.se/student/[ditt användarnamn]/kurs/1IK419/PopArt.png
Gör ett fotomontage bestående av minst 3 olika fotografier. Arbeta med levels för att få bra dynamik i bilden och image>adjustments för att leka med färger och kontraster; och använd friläggningstekniker för att frilägga bilderna som ingår i fotomontaget. Gör sedan om bilden i Andy Warhol-stil eller Roy Lichtenstein-stil – se exempel under Tutorials – Photoshop, specifikt dessa två tutorials: Roy Lichtenstein-stil och Andy Warhol-stil (om inte någon av dessa två faller i smaken så finns det många andra liknande tutorials att finna på nätet). Bägge bilder (den innan Warhol/Lichtensteinifiering och den efter) ska redovisas – lägg ihop de två bilderna sida vid sida innan du lägger upp bildfilen.

Uppgift 4 | GraphicsStore

Moment: Bitmapgrafik | Photoshop
Nivå: Mellansvår
Beräknad tidsåtgång: 20-25 timmar
Betygsättning: U/3/4/5
Redovisning: Ska finnas upplagd på angiven plats senast när redovisning sker på laborationen tisdagen den 12 maj.
URL: homepage.lnu.se/student/[ditt användarnamn]/kurs/1IK419/GraphicsStore.png
Skapa en mock-up (en grafiska presentation) av en webbplats som tillhandahåller bitmapbaserad webbgrafik av något slag. Vilken typ av grafik den förmedlar – genre/inriktning – och om det är en kommersiell, idiell eller communitybaserad sajt väljer du själv. Exempel kan vara en portfolio-sajt för en photoshop-artist eller fotograf, en säljsajt som förmedlar bitmapbaserad grafik som t ex Shutterstock eller iStockphoto eller en tutorialsajt som presenterar olika photoshop-projekt man kan ta sig an. Skapa en representativ logotyp och passande grafisk profil för vald typ av sajt. Illustrera också vilken typ av funktioner som sajten innehåller (sök och sorteringsfunktioner, säljfunktioner, visningsfunktioner och vad nu som kan vara aktuellt). Du kan komplettera med grafiskt material som du skapat i Illustrator, men i begränsad omfattning. Det går också bra att arbeta med Illustrator för positionering och layout (det är enklare att flytta runt saker i Illustrator). Men tänk på att det här är en Photoshop-uppgift och huvuddelen av arbetet med innehållet ska göras med Photoshop. 

Uppgift 5 | Slutuppgift

Moment: Tillämpad gränssnittsutveckling
Nivå: Semi-pro
Beräknad tidsåtgång: många timmar ;-)
Betygsättning: U/3/4/5
Redovisning: Ska finnas upplagd på angiven plats senast klockan 12:00 måndagen den 8 juni - Notera att uppgiften ska presenteras vid vid seminarietillfället 3/4 juni, men slutinlämning är på måndagen och det går bra att fortsätta att arbeta med uppgiften fram till inlämningstiden.
URL: homepage.lnu.se/student/[ditt användarnamn]/kurs/1IK419/Slutuppgift/index.html (vill du använda annan index-fil, t ex index.php, index.asp eller liknande går det bra)

Uppgiften består av att utforma att grafiskt gränssnitt för den applikation som studenten arbetar med i kursen Individuellt mjukvaruutvecklingsprojekt. Val av uppgift görs i kursen 1DV430 Individuellt mjukvaruutvecklingsprojekt under de inledande veckorna i denna kurs, men ska ske i samråd med kursansvariga för aktuell kurs. För att godkännas som projekt behöver det finns någon del av funktionaliteten som implementeras i form av ett interaktivt grafiskt gränssnitt. I undantagsfall kan man tänka sig att en stödfunktion, t ex ett administrationsgränssnitt, övervakningsfunktion eller companion-sajt, uppfyller denna funktion, men i första hand ska projekt vara sådana där det finns någon form av interaktion med en mänsklig användare via ett grafiskt användargränssnitt.

För betygsbedömningen av uppgiften ligger fokus på kvalitet på grafik och layout samt på användbarhet och interaktionsflöde. Ingen bedömning görs i aktuell kurs av kvalitet på underliggande kod (sådan bedömning görs enbart i kursen individuellt mjukvaruutvecklingsprojekt). Fokus här är helt och hållet på gränssnittets form och interaktiva funktion och hur väl det uppfyller uppgiften att fungera som kommunikationsgränssnitt mellan programfunktion och användare. För aktuell kurs är det inte ett krav att underliggande funktionalitet ska vara implementerad, men det är ett krav att gränssnittets funktionalitet ska demonstreras i interaktiv form.

För student som inte läser 1DV430 Individuellt mjukvarutvecklingsprojekt parallellt så finns möjlighet att utföra slutprojektet i modifierad form. Man får då skapa en interaktiv prototyp med hjälp av webbtekniker som demonstrerar någon typ av funktionalitet, men bara utifrån gränssnittets funktion och utseende. Du som inte läser mjukvaruutvecklingskursen ska meddela detta till kursansvarig så fort som möjligt och du kan också börja fundera på vilken typ av prototyp som du vill skapa.

Användning av sidan för slutuppgiften: Sidan för slutuppgiften används för att dokumentera arbetet på workshoparna – se instruktioner för respektive workshop. Den ska också innehålla en beskrivning av slutuppgiften som innehåller nedanstående punkter. Din beskrivning ska innehålla samtliga rubriker som listas nedan och i angiven ordning.

  • Översiktlig beskrivning. Översiktlig beskrivning av applikationen (uppdaterad visionsbeskrivning)
  • Körinstruktioner. Länk till applikation, alternativt beskrivning hur man kommer åt applikationsfilerna och hur man gör för att köra applikationen (vilka program, virtuella maskiner, emulatorer etc som man behöver ha för att köra den). OBS! Studenten ska i möjligaste mån göra applikationen tillgänglig i direkt körbart skick utan krav på särskild konfiguration, särskilt utrustning eller specialprogramvara – och har inte så skett så kommer det påverka det bedömningen av uppgiften. Finns särskilda krav på körmiljö så bestäms lämplig presentationsform i samråd med kursansvariga för båda kurserna Gränssnittsutveckling och Individuellt mjukvaruutvecklingsprojekt. Hör av dig till kursansvarig i god tid innan inlämning om du har en applikation som har särskilda krav/behov.
  • Demonstrationsfilm. Du ska skapa en skärminspelning där du demonstrerar samtliga funktioner som din applikation erbjuder användaren. Inspelningen ska fungera som en instruktionsfilm för en tänkt användare som förklarar och demonstrerar applikationens funktionalitet. Inspelningen kommer att användas för att bedöma gränssnittets funktion och utformning. För mac finns programmet http://www.screenmailer.com/ och för PC http://www.screencast-o-matic.com/ men det finns många program att att välja mellan.  Filmen ska sedan laddas upp på Youtube.  Du ska även ha en speakerröst på filmen som förklarar vad du gör, dock ska det inte vara någon värdering av funktionaliteten. Filmen ska inte vara längre än 5 min, så se till att vara noggrann när ni visar interaktionsflödet.
  • Målgrupp. Beskriv den tänkta användaren/användarna (kan vara en sammanfattning av personas, men ska vara kortfattad och koncis).
  • Grafisk utformning. Den grafiska och estetiska utformningen av gränssnittet – hur du har anpassat färg och form på gränssnittet till tänkt målgrupp/målgrupper och hur du har jobbat med färgval, layout, gruppering, sekvensialitet etc för att skapa en bra grafisk helhet som är ändamålsenligt givet applikationens syfte och målgrupp
  • Presentation av funktionalitet. Beskriv vilken funktionalitet din applikation har och på vilket sätt du har arbetat med att presentera funktionaliteten för användaren via gränssnittet på bästa sätt givet applikationens syfte och tänkt målgrupp.
  • Interaktionsflöde. Beskriv hur du har designat applikationens interaktiva delar för att ge ett bra interaktionsflöde i applikationen, dvs att gränssnittet är effektivt givet syfte och målgrupp, att interaktionen flyter på bra så att användaren kan fokusera på uppgiften som utförs (istället för att användarens fokus hamnar på ytliga detaljer i gränssnittets), att det är lagom lätt för användaren att förstå vad han/hon ska göra i varje läge (lagom lätt givet syftet för applikationen och den målgrupp man riktar sig till), att det är lätt att göra rätt och svårt att göra fel och andra faktorer som du anser påverkar interaktionsflödet för applikationen.
  • Användarupplevelse. Beskriv hur du har gjort för att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt för användaren givet applikationens syfte och tänkt målgrupp. Många av de övriga punkterna bidrar till användarupplevelsen och du ska beskriva deras respektive bidrag till användarupplevelsen.
  • Övrigt. Finns det några andra saker som du vill ta upp som är viktiga att känna till för att förstå din applikation och för att ge den en rättvis bedömning så tar du upp det här.

Välkommen till CoursePress

en utav Linnéuniversitets lärplattformar. Som inloggad student kan du kommunicera, hålla koll på dina kurser och mycket mer. Du som är gäst kan nå de flesta kurser och dess innehåll utan att logga in.

Läs mer lärplattformar vid Linnéuniversitetet

Studentkonto

För att logga in behöver du ett studentkonto vid Linnéuniversitet.

Läs mer om att hämta ut studentkonto

Inloggning LNU