Övningsuppgifter C

I det tredje och sista blocket med övningsuppgifter kommer ni att fortsätta att jobba med samma tre påhittade, men inte helt osannolika lärosäten. Du ska i denna övning välja det återstående lärosätet som du inte jobbat med ännu. I detta block är fokus på listor.

Verktyg

Ni ska använda er av UXPin för att skapa era gränssnittsdesigner.

Redovisning

Uppgifterna kommer att redovisas på två olika sätt:

  1. via er samlingssida (med länk till projekt i UXPin)
  2. vid schemalagt redovisningstillfälle (notera att redovisningstillfällena är obligatoriska)

Se även sidan Instruktioner för redovisning.

Uppgifter övningsblock C

För samtliga uppgifter i detta övningsblock ska du utgå ifrån det av följande lärosäten som du inte jobbat med i tidigare övningsblock.

  Google University – Search and you shall find!
  Facebook Friends University – Like U!
  Twitter Knowledge Center – Learning 140 character at a time!

Målgrupp – lärare och studieadministratörer

Övningsuppgifterna i detta block handlar om resultatadministration för kurser som ges vid ditt för uppgiften valda lärosäte. För tidigare uppgifter har målgruppen varit studenter (prospektiva eller aktiva), alltså en roll som ligger er själva nära.

  • I den här övningen är målgruppen lärare och studieadministratörer.

Gränssnitten som ni tar fram ska således till form och funktion anpassas till dessa grupper och det är viktigt att ni anstränger er för att försöka sätta er in i deras roller, behov och önskemål för att skapa gränssnitt som passar dem. Det är ganska sällan man designar gränssnitt till en själv eller någon som är exakt som du och förmågan att sätta sig in i vad andra typer av användare söker är således en mycket viktig, om inte den allra viktigaste, färdigheten att ha som gränssnittsdesigner.

Uppgifterna hänger ihop på liknande sätt som uppgifterna i tidigare block, men på ett mer integrerat sätt här eftersom varje uppgift adderar en ny detaljnivå till den tidigare. Därför finns det inte heller en sista uppgift där man lägger ihop delarna.

Du ska liksom i föregående övningsblock referera till lämpliga avsnitt och patterns i kursboken med hjälp av notes eller kommentarer i UXPin.


Uppgift C.1  - Kursöverblick - Skapa en sida som visar översiktlig kursinformation. Målgrupp är lärare och studieadministratörer. Syftet med kursöverblicken är att ge en översikt över kurstillfällen samt hur studenterna har klarat sig. Användaren ska kunna välja ut ett ämnesområde från en lista (vilka ämnesområden som finns med i listan ska passa lärosätet som valts). För valt ämnesområde ska sedan visas en lista på samtliga kurstillfällen under en viss tidsperiod (ett kurstillfälle är ett enskilt tillfälle då en kurs ges). Det ska gå att ställa in start och slutdatum för denna tidsperiod – använd lämpliga kontroller för att ändra på tiderna (fundera på vilka tidsperioder som kan passa när man stegar framåt/bakåt i tiden). När man sedan markerar ett enskilt kurstillfälle i översikten så ska en detaljvy visas med detaljer om kursen. Den detaljerade informationen kan visas via en pop-up, expanderande element eller på annat lämpligt sätt. Krav på interaktivitet visas i kursiv stil. Markera på lämpligt sätt vilka alternativ som är klickbara/valbara.

  • Ämnesområden
    • Lista på ämnesområden - varav ett kurstillfälle ska vara klickbart/valbart
    • Funktioner för inställning av tidsperiod, Det räcker med ett klickbart/valbart alternativ. Listan på kurstillfällen ska uppdateras för att visa vad som händer när man aktiverar funktionen.
  • Listan på kurstillfällen ska innehålla (åtminstone) följande uppgifter:
    • Kursnamn och kurskod
    • Löptid (startdatum och slutdatum)
    • Genomströmning (antal godkända studenter/antalet anmälda studenter)
    • Ett kurstillfälle ska vara klickbart/valbart och vid aktivering ska detaljvyn för detta tillfälle visas
  • Detaljvyn ska innehålla (åtminstone) följande uppgifter:
    • Kursnamn och kurskod
    • Löptid
    • Antal poäng (omfattning)
    • Studietakt (helfart/halvfart etc)
    • Länk till kursplan
    • Genomströmning för aktuellt kurstillfälle samt genomströmningssiffror för de senaste 5 kurstillfällena
    • Genomsnittsbetyg för aktuellt kurstillfälle samt genomsnittsbetyg för de senaste 5 kurstillfällena

Uppgift C.2 - Resultatöversikt - Skapa sida som visar en resultatöversikt för ett kurstillfälle. Målgruppen är lärare och studieadministratörer. Resultatöversikten ska visa resultaten för samtliga studenter som är registrerade vid aktuellt kurstillfälle. Resultatöversikten presenteras i lämpligt list- eller tabellformat och ska visa studenternas resultat vid aktuellt kurstillfälle. Resultatöversikten ska kunna öppnas antingen direkt från listan på kurstillfällen eller från detaljvyn (se uppgift C.1). Krav på interaktivitet visas i kursiv stil. Markera på lämpligt sätt vilka alternativ som är klickbara/valbara.

  • Resultatöversiktenska innehålla (åtminstone) följande uppgifter:
    • Personnummer, Namn (förnamn och efternamn) och mejladress för varje registrerad student
    • Studieform (campus/distans)
    • Studietakt (halvfart/helfart)
    • Eventuell omregistrering – om studenten har varit registrerad vid annat kurstillfälle tidigare
    • Kommentarsfält (t ex notering inlagd av studieadministratör om studieuppehåll)
    • Betyg för varje poänggivande moment samt erhållet slutbetyg för kursen
    • Sammanställning som visar genomsnittsbetyg och betygsfördelningen (antal U, antal G, antal VG4 etc) för var och en av de poänggivande momenten samt för slutbetyget (kan t ex placeras längst ned i varje kolumn om en tabell används för resultatöversikten)
    • Filtreringsfunktion som gör att man kan filtrera listan för att visa vilka som är färdiga eller inte är färdiga med en viss uppgift – det räcker att funktionen är aktiv för slutbetyget (de som är helt klara med kursen/de som inte är klara med kursen).

Uppgift C.3 Resultatregistrering - funktion för uppdatering och inmatning av resultat. Målgruppen är lärare och och studieadministratörer. Utgå ifrån resultatöversikten i Uppgift C.2 och lägg till funktionalitet för att kunna uppdatera enskilda betygsuppgifter och för att göra batch-inmatningar av resultat. Utforma funktionaliteten så att det blir så smidigt och effektivt för målgruppens lärare och studieadministratör att fylla i resultat i olika situationer. Tänk dig in i denna användarens situation och fundera hur man kan tänka vilja göra. Ibland vill man kunna fylla i eller ändra på en enskild post, ibland vill man kunna fylla i resultaten för samtliga studenter för en viss uppgift och ibland vill man kunna fylla i resultat för alla uppgifter för en viss student. Gränssnittet ska stödja alla tre inmatningssätt. Tänk på hur funktionaliteten kan utformas för att repetitiva uppgifter ska utföras på ett smidigt och effektivt sätt. Undvik att tvinga användaren att växla mellan mus och tangentbord. Markera på lämpligt sätt i gränssnitt vilka delar som är aktiva.

  • Det ska (åtminstone) finnas följande interaktiva funktionalitet:
    • Ändra enskild resultatuppgift (bara betygsuppgifter ska vara redigerbara, inte de personanknutna uppgifterna)
    • Batch-inmatning av resultat för a) alla studenter för en viss uppgift och b) alla resultat för en viss student
    • Lägga till textkommentar till ett (1) inmatat resultat

Beroende på hur du designar tjänsten så kanske delar av funktionaliteten är svår att demonstrera fullt ut med UXPin. Använd i så fall textkommentarer för att beskriva sådana delar. Du ska dock så långt som möjligt försöka att demonstrera funktionaliteten med interaktiva medel.

Välkommen till CoursePress

en utav Linnéuniversitets lärplattformar. Som inloggad student kan du kommunicera, hålla koll på dina kurser och mycket mer. Du som är gäst kan nå de flesta kurser och dess innehåll utan att logga in.

Läs mer lärplattformar vid Linnéuniversitetet

Studentkonto

För att logga in behöver du ett studentkonto vid Linnéuniversitet.

Läs mer om att hämta ut studentkonto

Inloggning LNU