Övningsuppgifter B

I det andra blocket med övningsuppgifter kommer ni att fortsätta att jobba med samma tre påhittade, men inte helt osannolika lärosäten som ni arbetade med i första blocket. Du ska nu välja ett annat lärosäte än du valda för det första blocket. I detta block är fokus på knappar och formulär. Ni kommer också att börja jobba med enklare former av interaktivitet i UXPin – alltså att det händer någonting när man klickar.

Verktyg

Ni ska använda er av UXPin för att skapa era gränssnittsdesigner.

Redovisning

Uppgifterna kommer att redovisas på två olika sätt:

  1. via er samlingssida (med länk till projekt i UXPin)
  2. vid schemalagt redovisningstillfälle (notera att redovisningstillfällena är obligatoriska)

Se även sidan Instruktioner för redovisning.

Uppgifter övningsblock B

För samtliga uppgifter i detta övningsblock ska du utgå ifrån en av följande numera välbekanta utposter för högre lärande. OBS! Du får dock inte välja samma lärosäte för den här övningen som du valde i övningsblock A, utan valde du Google University där, så har du Facebook University och Twitter Knowledge Center kvar att välja på den här gången.

  Google University – Search and you shall find!
  Facebook Friends University – Like U!
  Twitter Knowledge Center – Learning 140 character at a time!

Du ska liksom i föregående övningsblock referera till lämpliga avsnitt och patterns från kursboken med hjälp av notes eller kommentarer i UXPin.

Uppgift B.1 Kursöversikt- Skapa en sida som presenterar ditt valda lärosätes utbud av kurser fördelade i för respektive lärosäte passande kategorier. Det ska gå att klicka på en (1) av kurserna för att få fram mer detaljer om denna kurs. Detaljerna för kursen visas på lämpligt sätt genom att expandera innehållet eller öppna upp en popup-ruta, sidebar eller liknande. Synliggör vilken kurs som är klickbar på lämpligt sätt (t ex med en note/kommentar vid sidan om eller en grafisk markering).

Uppgift B.2  - Registrera student – Skapa en sida (eller en sekvens av sidor) där en prospektiv student kan registrera sig vid lärosätet. Det handlar här om att registrera sig vid lärosätet, inte att anmäla sig till en specifik kurs  - det sparar vi till nästa deluppgift.

Uppgift B.3 - Anmälan till kurs - Skapa knappar och formulär för att registrera sig som student på en kurs. Räkna med att användaren är inloggad när han/hon kommer till funktionen (efter att ha registrerat sig vid lärosätet i den tidigare deluppgiften) och därför att personuppgifter finns att tillgå och inte behöver matas in på nytt av användaren. Det kan dock finnas kursspecifika uppgifter som behöver fyllas i.

Uppgift B.4 Koppla ihop - Skapa klickbara meny-alternativ och eventuell annan funktionalitet som krävs för att man ska kunna växla mellan de olika funktionerna som du har skapat i uppgifter B1-B3. Det ska alltså finnas fungerande interaktiva funktioner för att växla mellan kursöversikt, att registrera sig på lärosätet och anmäla sig till en kurs. Skapa också grafik i form av logga, header och liknande för att rama in funktionaliteten.

Välkommen till CoursePress

en utav Linnéuniversitets lärplattformar. Som inloggad student kan du kommunicera, hålla koll på dina kurser och mycket mer. Du som är gäst kan nå de flesta kurser och dess innehåll utan att logga in.

Läs mer lärplattformar vid Linnéuniversitetet

Studentkonto

För att logga in behöver du ett studentkonto vid Linnéuniversitet.

Läs mer om att hämta ut studentkonto

Inloggning LNU