Programbeskrivning
Som interaktionsdesigner kommer du att arbeta i en föränderlig värld där du pendlar mellan att samla in och utvärdera användarvänlighet och funktion på informationssystem utifrån ett användarhetsperspektiv.
Utbildningen är starkt tvärvetenskaplig och ger en bred ingång till yrkesrollen som interaktionsdesigner. Under utbildningen lär sig studenten bland annat:
- Att fånga in data från användare och statistik och representera detta för designteam och arbetsgivare/kund
- Att analysera och utvärdera stationära och mobila informationsystem
- Att skapa grafik för webb och tryck främst i 2D, men även till viss del 3D
- Att lära sig hur man arbetar i projekt inom IT, med fokus på agila projektmetoder såsom SCRUM
- Att förstå hur människan interagerar och tar till sig information genom olika typer av medier
- Att skapa grafik och interaktion för webben
- Att resonera hur människan fungerar i samverkan med varandra och teknik utifrån områden som till exempel CSCW och participatory design
- Att arbeta mångdisciplinärt och samarbeta med olika relaterade yrkesgrupper
- Att få en god förståelse för tvärvetenskap och dess inverkan på omvärlden
Yrkesliv
En interaktionsdesigner fungerar som navet i ett designteam med största fokus på användarens behov. Exempel på yrkestitlar efter utbildningen är:
- Interaktionsdesigner
- UX Designer
- Informationsarkitekt
- Användbarhetskonsult
- Webbdesigner
- IT manager
Kurser på programmet
Du hittar en fullständig listning av programmets kurser här
Examen
Utbildningen leder till en filosofie kandidatexamen inom huvudområdet informatik med inriktning interaktionsdesign.
Antagningsstatistik
För aktuell antagningsstatistik besök universitets- och högskolerådets webbplats: http://statistik.uhr.se/.
Läs mer
Du kan också läsa mer om programmet på våra officiella sidor på lnu.se: http://lnu.se/utbildning/program/NGIAC