Instruktioner för projektpresentation

  • WP campus, grupp 1 - onsdagen den 3 juni 09:15-10:30 i sal Ny227 + Adobe Connect
  • WP campus, grupp 2 – onsdagen den 3 juni 10:30-12:00 i sal Ny227 + Adobe Connect
  • UD campus – onsdagen den 3 juni 13:15-16:00 i sal Ny227 + Adobe Connect
  • WP distans – torsdagen den 4 juni 13:15-16:00 via Adobe Connect

Observera att tiderna är cirkatider. Presentationsformatet (Ignite – se nedan) gör att tiden för varje presentation är förutsägbar, men vi vet inte i förväg exakt hur många som kommer att redovisa. Det kan t ex innebära att vi får flytta några presentationer till eftermiddagen för campus – och för distans att den schemalagda tiden kommer att översskridas.

Presentationen är gemensam för kurserna mjukvaruutveckling och gränssnittsutveckling. Presentationen ger er möjlighet att presentera era projekt för lärare, klasskamraterna och andra intresserade. Du kommer att ha exakt 5 minuter på dig till din presentation, så se till att komma väl förberedd till tillfället för att utnyttja tiden på bästa sätt. Du som läser bara en av dessa kurser presenterar också vid detta tillfälle, men då med fokus enbart på de punkter som är aktuella för aktuell kurs – se Innehåll i presentationen nedan.

  • Alla kan vara med och titta: Även om ni är indelade i grupper för presentationerna så får ni gärna vara med och titta och lyssna på alla presentationerna. Presentationerna kommer att streamas ut via Adobe Connect (både de för campus-studenter som redovisar i sal och för distansstudenter streamas ut). Presentationsseminarierna är också öppna för andra att delta, t ex eventuella uppdragsgivare.
  • Tidstilldelning: Varje presentation har 5 minuter plus tid för frågor och kommentarer.
  • Arbete i grupp: Om det är så att du har samarbetat med andra kring ett projekt så kan ni presentera tillsammans (eller i sekvens efter varandra). (Om det är så att ni är med i olika labbgrupper, säg till så får vi flytta runt bland labbgrupperna). Ta kontakt med lärare om så är fallet.

Inspelningar från presentationerna

Du behöver vara inloggad för att se inspelningarna.

Innehåll i presentation

I presentationen som skall ta exakt 5 minuter (se nedan om Ignite) ska följande delar ingå (inte nödvändigtvis i denna ordning):

  • Presentationspunkter för mjukvaruutvecklingskursen
    • Kort presentation av vilka mål du haft i projektet (problem/möjlighet, målgrupp, baskrav och teknikval – d.v.s. din Vision)
    • Problem som uppstått under vägen, vad skulle du göra annorlunda om du fick chansen, hur ska du undvika samma problem i framtiden?
    • Nya kunskaper som du förvärvat under projekttiden, vad tyckte du gick bra, hur ska du kunna återupprepa det som gick bra.
    • Visa upp applikationen och dess viktigaste funktionalitet – alltså inte live-demo, utan att visa upp/presentera via Powerpointpresentationens 20 slidesx15 sekunder per slide.
  • Presentationspunkter för gränssnittsutvecklingskursen
    • Under presentationen av applikationen ska du lägga särskild vikt vid att beskriva hur utformningen av gränssnittet har gått till
    • Under presentationen av applikationen ska du presentera din målgrupp och beskriva vilken användarupplevelse som du försökt att skapa för användaren

Vi avslutar varje presentation med en kort frågestund – och medan den pågår förbereder sig nästa presentatör.

Presentationsformat

För projektpresentationerna så kommer vi att använda ett presentationsformat som Ignite som bygger på Pecha Kucha. Pecha Kucha är en japansk term som betyder ljudet av konversation eller snick-snack (se här för hjälp med uttalet :-) ). Pecha Kucha är en enkel grundidé där man använder 20 slides på 20 sekunder vardera och man använder autoplay-funktionen i Powerpoint eller liknande för att köra presentationen se beskrivning på wikipedia – och här är pecha kucha-rörelsens egen sida. Ignite är en variant av Pecha Kucha där man man har kortat tiden för varje slide till 15 sekunder. Den här typen av presentationsformat har flera fördelar:

  • De ser till att den som presenterar håller tiden
  • Både presentatör och publik vet vad man har att förvänta sig
  • Det fokuserar presentationen för att man behöver bestämma vad man ska fokusera på för varje 15 sekunders slide
  • Det gör att man undviker att använda powerpointen som sina egna stödord. Istället riktar man sig till publiken med det som man visar – och använder det för att understryka, sammanfatta eller förstärker det man säger. 
  • Det tvingar presentatören att vara väl förberedd

Om Ignite

Ignite är en variation på Pecha Kucha, där man istället för 20 sekunder per slide har 15 sekunder på sig per slide, alltså 20 slide x 15 sekunder = 5 minuter.  Se beskrivning på wikipedia. Liksom för Pecha Kucha utnyttjar man autoplay för presentationen så att den kör på automatiskt och presentationen är slut när sista sliden släcks – exakt 5 minuter senare. I och med att presentationen kör på automatiskt så gäller det att vara väl förberedd och inövad på vad man tänker säga. Man hinner köra igenom sin presentation 12 gånger på en timme (12*5), så att man inte haft tid att öva är ingen ursäkt. Det är roligare både för presentatör och publik om den som presenterar är väl förberedd.

Här är en länk till ett Geek-event med ett gäng exempelvideor som visar hur en Ignite presentation kan se ut. Den här videon – The Oatmeal – som handlar om hur man kan fånga användare och driva trafik till sin sajt är en personlig favorit (ja, den handlar faktiskt om att driva trafik även om innehållet är en serie med kul seriestrippar :-) ).

Powerpointmall

Här är en Powerpoint-mall som ni SKA använda till era presentationer. Mallen innehåller de föreskriva 20 slides med inställningarna för autoplay så att varje slide visas exakt 15 sekunder. Den innehåller också en siffra i nedre högra hörnet med numret på aktuell slide så att man kan se vilken slide som man är på. I mallen lägger du sedan till det material som ska visas på varje slide – och kom ihåg att den bara visas i 15 sekunder så det gäller att dela upp innehållet i lagom munsbitar och att fokusera på det som är viktigast för varje del. Är det så att du har en enskild bild som du vill visa i längre tid än 15 sekunder så kopierar du bara samma bildinnehåll till nästa slide. Det går bra att använda teman (themes) och andra PowerPoint-funktioner, men du får dock inte ändra i tidsinställningarna för dina slides, utan din powerpoint-presentation ska innehålla 20 slides, varken mer eller mindre och varje slide ska visas i 15 sekunder. Du får inte heller ta bort sidnumreringen som visar aktuellt slide-nummer.

Du kan använda alla typer av material som kan användas i Powerpoint, tänk dock på om du har någon inlänkad resurser (i motsats till inbäddad/embedded) så behöver materialet bäddas in eller att aktuella fil/filer skickas med tillsammans med presentationen, annars kommer länkningen inte att fungera. Testa detta genom att flytta din presentation till en ny katalog när du provkör den – finns det några inlänkade resurser (t ex bilder och videor) som pekar på en specifik plats på din lokala hårddisk så märker du det då istället för vid presentationstillfället.

Om du inte har PowerPoint på din dator så kan du använda virtuella klassrummet för att arbeta med PowerPoint – se information om virtuella klassrummet under Programvaror. Presentationerna kommer att köras från dator i sal (inte egen dator) och ska således kunna köras i powerpoint. Vill du skapa presentation i annat verktyg, t ex Keynote, Office 365 eller Open Office (rekommenderas ej då det inte brukar fungera så bra att konvertera) så är det ditt ansvar att konvertera till ett powerpoint-kompatibelt format, eller något som kan köras via länk (som t ex Google Drive och Office 365). Det är ditt ansvar att se till att autoplay fungerar och att tidsinställningarna fungerar.

Skicka in presentationerna dagen innan presentationen

Presentationerna kommer att köras från en och samma dator via skärmdelning i Adobe Connect. Det innebär att du ska skicka din presentation till 1DV430@lnu.se senast klockan 12:00 dagen innan presentationen. Powerpoint-filen ska märkas med ditt fullständiga namn med efternamnet först, ex: Svensson_Sven.pptx. Samma rutin gäller för både campus och distans – alltså att alla skickar in sina presentationer via e-post senast dagen innan presentationstillfället. Om det är en Google Drive- eller Office 365-presentation skickar du länken till denna istället. Se till att rättigheterna är satta så att den kan köras utan att du själv behöver vara inloggad.

Bedömning av presentationen

Slutuppgiften examineras på kvaliteten ni har i era projekt (mjukvaruprojekt alternativt gränssnittsprototyper) för den slutgiltiga version som ni lämnar in. Presentationen tas dock också med i bedömningen på så sätt att för presentationer som sticker ut – både positivt och negativt så kommer det att påverka bedömningen av projektet. Alltså att bra presentationer ger det pluspoäng vid bedömningen och dåliga presentationer ger det minuspoäng, så se till att göra en bra presentation som gör ert projekt rättvisa.

Missat presentationstillfälle

Observera att presentationen är ett obligatoriskt moment. Om man inte deltar i presentationen utan giltigt skäl så kommer det att påverka bedömningen av slutuppgiften och kan leda till underkännande av uppgift. Giltiga skäl är sjukdom, oförutsedda händelser och av lärare godkänd frånvaro. Komplettering kommer också krävas i form av videoinspelad presentation (skärminspelning) i samma format som för ordinarie presentation – alltså Ignite med samma powerpoint mall. Det finns många gratisverktyg för skärminspelning, ett exempel är Jing (som är begränsad till 5-minuter i längd, men det funkar ju perfekt i det här fallet :-) ).  Inspelningen läggs upp på sidan för slutuppgiften – skicka mejl till lärare (också för mjukvaruutvecklingskursen om du läser bägge kurser) när du har lagt upp presentation.

Välkommen till CoursePress

en utav Linnéuniversitets lärplattformar. Som inloggad student kan du kommunicera, hålla koll på dina kurser och mycket mer. Du som är gäst kan nå de flesta kurser och dess innehåll utan att logga in.

Läs mer lärplattformar vid Linnéuniversitetet

Studentkonto

För att logga in behöver du ett studentkonto vid Linnéuniversitet.

Läs mer om att hämta ut studentkonto

Inloggning LNU