Kursöversikt

Här nedan följer en liten sammanfattning om kursen Gränssnittsutveckling – användarvänlighet och tillgänglighet. Ytterligare information hittar du sedan under rubrikerna i menyn.

Kursens syfte

För att skapa effektiva, attraktiva och användbara användargränssnitt gäller det att få flera pusselbitar att falla på plats. Gränssnittet behöver vara anpassat till sin målgrupp och det behöver vara utformat så att det är lätt att förstå och lätt att använda. Dessutom ska gränssnittet utföra en uppgift som är meningsfull för dess användare, t ex att informera användaren på ett effektivt och/eller underhållande sätt eller utföra någon nyttig tjänst. Sist, men inte minst, bör det också vara estetiskt tilltalande. I den här kursen får du lära dig att hantera de verktyg man använder för att skapa grafisk material. Vidare får du lära dig att anpassa design, layout och funktion till den tänkta målgruppen och du får lära dig tekniker för hur man gör för att skapa ett användargränssnitt som är användbart på riktigt, dvs fyller ett syfte för sin målgrupp och som tar hänsyn till den mänskliga användarens förutsättningar och begränsningar.

Kursens mål

Målet med kursen är att ni ska lära er hantera de verktyg som används för att producera grafiskt material i syfte att skapa användarvänliga och tillgängliga användargränssnitt för webben och andra applikationsmiljöer. Vid avslutad kurs kommer du att kunna skapa egna illustrationer, logotyper och liknande med Adobe Illustrator och du kommer att ha lärt dig grunderna i fotografisk bildbehandling med Adobe Photoshop. Vidare kommer du ha lärt dig metoder för att utveckla målgruppsanpassade, attraktiva och effektiva användargränssnitt som är lätta att förstå och lätta att använda.

Fokus i kursen är på att lära sig teknikerna för grafikproduktion och metoderna för gränssnittsutveckling. Det finns definitivt utrymme för konstnärlig frihet och kreativitet i utförandet, men det är viktigt att understryka att konstnärlig fallenhet är inte en förutsättning för att lära sig skapa professionell grafik och snygga gränssnitt. Med rätt kunskaper om de inblandade teknikerna – och lite envishet – så kan alla lära sig att skapa eleganta och funktionella gränssnitt.

Efter kursen förväntas du har lärt dig följande:

  • praktisk färdighet i skapandet av vektorbaserad grafik
  • praktisk färdighet i skapandet av bitmapbaserad grafik
  • grundläggande teoretisk förståelse för användbarhetsdesign
  • grundläggande kunskap om tekniker för användbarhetsutvärdering
  • praktisk färdighet i skapandet av användbara och tillgängliga grafiska gränssnitt.

Flera program tillsammans

Kursen samläses av två program och ges dessutom på campus och distans samtidigt. Följande klasser läser kursen:

  • Webbprogrammering – campus
  • Webbprogrammering – distans
  • Utvecklare av digitala tjänster – campus

De två programmen har många gemensamma beröringspunkter, men har också varsin unika profil. Samma uppgifter utförs av samtliga klasser, men för slutuppgiften så finns frihet att välja om man vill skapa ett gränssnitt för en applikation, app, webben eller annan plattform.

Samordning med kursen Individuellt mjukvaruutvecklingsprojekt

Slutuppgiften på aktuell kurs kommer att samordnas med slutuppgiften på kursen individuellt mjukvaruutvecklingsprojekt. Det innebär att inriktning och innehåll för slutuppgiften bestäms av vilken typ av applikation som studenten väljer att utveckla i denna kurs. Det kan vara en webbaserad applikation, en applikation för mobil plattform eller någon annan typ av applikation. Valet av applikation görs i samråd med kursansvariga för bägge kurser. Tänk på att i och med att du kommer att arbeta med applikationens grafiska gränssnitt på gränssnittsutvecklingskursen, så behöver din applikation vara avsedd för en mänsklig användare och ha ett grafiskt gränssnitt.

Om du inte läser kursen individuellt mjukvaruutvecklingsprojekt så får du istället jobba med en prototyp – dvs en applikation med bara gränssnitt och inga bakomliggande funktioner, men den ska presentera gränssnittets utseende och demonstrera dess funktion. Du kommer att jobba med denna prototyp under workshoparna som tillhör momentet tillämpad gränssnittsutveckling. Se till att du kommer förberedd till första tillfället genom att du har tänkt ut vilken typ av applikation din prototyp ska demonstrera.

Delavsnitt

Kursen är indelad i 3 delavsnitt:

  • Vektorbaserad grafik 2hp – skapandet av illustrationer, texthantering, layout etc med Adobe Illustrator
  • Bitmapbaserad grafik 2hp – bildbehandling av bitmapgrafik och fotografiskt material med Adobe Photoshop
  • Tillämpad gränssnittsutveckling 3,5hp – skapandet av användarvänliga, tillgängliga, estetiskt tilltalande och funktionella grafiska användargränssnitt

Slutbetyg beräknas utifrån resultaten på respektive avsnitt. Studenten har även möjlighet att samla på sig bonuspoäng genom aktivt deltagande i kursforum. Se vidare under rubriken Examinering och betygsättning.

Föreläsningar, “Flabbar”, laborationer, workshops och seminarium

I kursen blandas föreläsningar med så kallade “flabbar”, laborationer, workshops och ett avslutande seminarium (för campusstudenter).

Flabb är ett begrepp som kräver lite förklaring. Flabbarna används under vektorgrafik- och bitmapsgrafikmomenten. Det är en blandning av föreläsning och laboration. Flabbarna är 3 timmar långa och består av ett antal undervisningsmoment (3-4 stycken per flabb). Varje moment består av att man tittar på en 20-30 minuter lång förinspelad föreläsning som presenterar och demonstrerar några utvalda tekniker. Efter att man har sett färdigt på föreläsningsavnittet så får man öva på de presenterade teknikerna med förberedda övningar i c:a 20 minuter (övningsmaterialet finns på respektive Flabb-sida).

Campusstudenter deltar från datorsalarna och distansstudenterna deltar via Adobe Connect. Adobe Connect används för att besvara frågor för distansstudenter under Flabbarna (se Distansverktyg). Också campus-studenterna kan använda Adobe Connect för att ställa frågor i och med att campusstudenterna kommer att vara fördelade i fyra olika datorsalar. Varje flabb har sin egen sida på kurswebben som innehåller länkar till de förinspelade föreläsningsavsnitten, länkar till övningsmaterial och annat material som är knutet till flabben. Deltagande i flabbarna är ej obligatoriskt, men det är en stark rekommendation för både campusstudenter och distansstudenter att delta – och är det så att man inte kan vara med vid något tillfälle så ska man gå igenom Flabben på egen hand genom att använda materialet som finns på respektive Flabb-sida.

Laborationerna är schemalagda tillfällen i datorsal. För laborationer där redovisning av uppgifter sker så är laborationerna obligatoriska och frånvaro skall föranmälas (om möjligt) till kursansvarig (om föranmälan ej möjlig så hör du av dig till kursansvarig så snart som möjligt efteråt). För tillfällen då redovisning inte sker är ej laborationerna obligatoriska utan betraktas som frivilliga handledningstillfällen.

Workshop-tillfällen är obligatoriska både för campus- och distansstudenter. Frånvaro ska föranmälas till kursansvarig. På workshoparna arbetar man i mindre grupper med olika gränssnittsutvecklingsmetoder.

Kursen avslutas med ett seminarium där slutprojekten presenteras.

Obligatoriska moment – sammanfattning

För campusstudenter:

  • Deltagande i Flabbar rekommenderas starkt men är inte obligatoriskt då flabbarna kan följas på distans eller göras i efterhand.
  • Redovisning av uppgifter vid schemalagda redovisningstillfällen (laborationerna). Frånvaro skall anmälas och redovisning sker då istället via e-portfolio där material ska finnas tillgängligt senast samma tid som redovisning skulle skett på laborationen. För laborationer utan redovisning är ej närvaro obligatorisk.
  • Deltagande i workshopövningar – frånvaro från workshopövningar utan giltigt skäl leder till sänkt betyg för slutuppgift. Vid frånvaro får student göra alternativ uppgift som består av att genomföra en liknande övning som den i workshopen och redovisa i rapportform.
  • Slutseminarium – obligatorisk närvaro.

För distansstudenter:

  • Redovisning av uppgifter vid schemalagda redovisningstillfällen (laborationerna). Frånvaro skall anmälas och redovisning sker då istället via e-portfolio där material ska finnas tillgängligt senast samma tid som redovisning skulle skett på laborationen. För laborationer utan redovisning är ej närvaro obligatorisk.
  • Deltagande i workshopövningar – frånvaro från workshopövningar utan giltigt skäl leder till sänkt betyg för slutuppgift. Vid frånvaro får student göra alternativ uppgift som består av att genomföra en liknande övning som den i workshopen och redovisa i rapportform.
  • Slutseminarium – obligatoriskt deltagande (på distans).

Redovisning av uppgifter via e-portfolio

Redovisning av uppgifter sker via e-portfolio samt vid redovisningstillfällen. En e-portfolio är en online-samling av era utförda uppgifter som placeras på förbestämda platser i er www-katalog (se Uppgifterna)

Se vidare under Examinering och betygsättning

Enskilt arbete

Alla uppgifter på denna kurs redovisas enskilt. Det betyder naturligtvis inte att man är förbjuden att diskutera uppgifterna med sina klasskamrater och det betyder inte heller att man inte får hjälpa någon som kört fast – Tvärt om! Alla sådana former av samverkan och stöd uppmuntras. Varje student ska dock kunna visa att man har genomfört det redovisade arbetet själv och att man besitter de kunskaper och färdigheter som krävs för respektive uppgift. Redovisning av identiska eller uppenbart snarlika arbeten kommer inte att accepteras och kommer i enlighet med lokala föreskrifter behandlas som fusk och överlämnas till disciplinnämnden.

Handledning i kursforum

Handledningen i kursen kommer först och främst att koncentreras till kursens forumsida. Kursforumet ska vara första anhalten när man kör fast eller har en fråga. Det gäller både för campus- och distansstudenter. Det är få frågor som man är ensam om att ha och genom att ställa dem i kursforumet så ger man andra möjligheten att lära sig från svaret på din fråga. Se vidare under Handledning.

Handledning via Adobe Connect eller Skype vid behov

För distansstudenter finns det möjlighet att få handledning via Adobe Connect eller via Skype vid behov (se Distansverktyg). Använd dock i första hand kursforum för att ställa frågor så att frågor och svar kan komma också andra till del.

Välkommen till CoursePress

en utav Linnéuniversitets lärplattformar. Som inloggad student kan du kommunicera, hålla koll på dina kurser och mycket mer. Du som är gäst kan nå de flesta kurser och dess innehåll utan att logga in.

Läs mer lärplattformar vid Linnéuniversitetet

Studentkonto

För att logga in behöver du ett studentkonto vid Linnéuniversitet.

Läs mer om att hämta ut studentkonto

Inloggning LNU