Workshop III – Utvärdering av tjänstedesign

Notera att deltagande i denna workshop är obligatoriskt. Om du av någon anledning inte kan delta ska du ta kontakt med kursansvarig (se också instruktioner längst ned på denna sida).

Syftet med workshopen

Syftet med dagens workshop är att utforska funktionalitet och situationen i vilken funktionaliteten utnyttjas via rollspel. Nu när seminariedelen är avslutad så är det fullt fokus på projektet och de rollspel förbereder er till att låta användarperspektivet styra utvecklingen när ni nu börjar utforska designutrymmet för er tjänst genom att testa olika gränssnittsvarianter i Axure.

Dokumentation/redovisning

Uppdatera projektdokumentationen under rubriken Miljö och situation med ny information om situation och sammanhang.

Framtagna förbättringsförslag kommer att diskuteras vid nästföljande handledningstillfälle, så se till att ha dem nedskrivna och tillgängliga vid detta tillfälle.

Distans: Vi börjar i detta rum Mötesrum för föreläsning/laboration för att sedan delas upp i grupprum:

Inspelningar visas enbart för inloggad användare

Inledning

Inledning 15 minuter – i helklass

Distans: Inledningen hålls i detta mötesrum: Mötesrum för föreläsning/laboration (recording)

1. Användningsscenarier

Steg 1.1 Beskriva uppgifter – individuellt – 20 minuter

Skapa beskrivningar för vanliga uppgifter som era användare kommer använda er tjänst för att utföra. Det här har ni jobbat med i tidigare workshops också, men förhoppningsvis har er förståelse för ert projekt ökat tack vare tidigare workshop-övningar och att ni nu är bättre förberedda att beskriva vilka uppgifter era olika målgrupper behöver/vill kunna utföra.
Rangordna uppgifterna efter hur viktiga/centrala de är för er tjänst. Begränsa ej till primära målgrupper, utan beskriv också uppgifter som eventuella sekundära målgrupper utför. För varje uppgift, beskriv vem användaren är och vilken målbild hen har i relation till uppgiften.

Steg 1.2 Formativ utvärdering – i grupp – 60 minuter

Låt en annan person i gruppen anta rollen som användare – beskriv rollen och aktuell målbild. Simulera utförandet av uppgiften genom att låta denna person beskriva hur de skulle göra för att utföra uppgiften. Har du gränssnittskisser från tidigare workshop tillgängliga kan du använda dem (eller om du kommit igång med Axure så kan du använda dem). Annars beskriver du vad användaren ser och kan göra och vad som händer när de gör saker. Här är det naturligt att det blir en del improvisation för de delar av funktionaliteten som ni inte har hunnit så långt med, varken i tanken eller på papper. Och det kan faktiskt vara bättre att ha en sådan mer skissartad bild (bildligt och bokstavligt) av gränssnittet i det här läget eftersom det uppmuntrar till mer fritt tänkande kring konstruktiva lösningar och förbättringsförslag.

Ta en applikation i taget och kör igenom ett “lagom” antal uppgifter – börja med den högst prioriterade uppgiften (utifrån rangordning från föregående steg). Växla person om nästa uppgift har annan målgrupp annars kan samma person användas. Notera om användaren får problem (inte förstår vad de ska göra eller inte förstår hur de ska göra det – det är två olika typer av svårigheter med olika typer av lösningar).

Diskutera applikationen utifrån nedanstående punkter. Undvik att blanda genomförande av uppgifter och diskussion. Börja med att köra igenom ett lagom antal uppgifter och växla sedan till diskussion.

  • Funktionsutbud – innehåller applikationen rätt funktioner – är det något som saknas, är det något som är överflödigt
  • Nytta - Ger applikationen som helhet rätt typ av nytta för målgruppen?

Notera förbättringspunkter som identifieras för ditt projekt.

distans: Om skisser används, använd skärmdelning så att ni har en gemensam bild av det som ni diskuterar.

2. Åtgärdsförslag

Steg 2.1  - Generera åtgärdsförslag – individuellt – 20 minuter

Utgå ifrån upplevelse i föregående steg, generera en lista med förbättringsförslag för din tjänst/applikation. Reflektera över och fokusera på hur föreslagen förändring ger nytta till målgrupperna.

Steg 2.2 – Diskutera åtgärdsförslag – i grupp – 20 minuter

Diskutera framtagna åtgärdsförslag i grupp. Varje åtgärdsförslag ska bedömas utifrån vilken (ökad) nytta som det ger för målgruppens medlemmar. Uppdatera förbättringsförslagen utifrån de synpunkter som kommer upp.

3. Situationer

Steg 3.1 Användningssituation – individuellt – 15 minuter

Situationer - i vilka sammanhang/miljöer och vilka situationer/lägen kommer tjänsten att användas?

  • Plats – Vilken fysisk miljö kommer användaren vara i när tjänsten används?
  • Dynamik – Kommer användaren vara stillasittande eller vara på språng?
  • Förväntat känslotillstånd – Kommer användaren förväntas vara lugn/stressad/orolig/harmonisk etc när hen använder tjänsten?
  • Finns det något annat kopplat till sammanhanget eller situationen som påverkar hur tjänsten kan/bör utformas?

Steg 3.2 Anpassning till situation – i grupp – 15 minuter

Diskutera hur tjänsten kan anpassas till de särskilda förutsättningar som gäller för att ge användarna en bra användarupplevelse. Formulera minst 3 förbättringsförslag på hur respektive applikation kan bättre anpassas till situation och sammanhang.

Adobe Connect

Ljud i Adobe Connect för gruppövningarna

Det finns stöd för ljud (audio) och video (webcam) i Adobe Connect. Video är frivilligt, men ni ska använda er av ljudkommunikation för att prata med varandra. Läraren kommer att gå mellan de olika rummen och hjälpa till, svara på frågor och delta i övningarna och för att det ska fungera behöver ni använda er av kommunikationsfunktionerna i Adobe Connect. Om ni inte får ljudet att fungera så kan Skype användas – skriv i så fall ett meddelande i chatten om detta och bjud in läraren till gruppsamtalet i Skype. Om ljud inte fungerar varken via Adobe Connect eller Skype kan chatten i Adobe Connect användas, men använd den bara i undantagsfall.

För att aktivera och ställa in mikrofonen (och andra ljudinställningar), använd Audio Setup Wizard… under Meeting-menyn. Headset rekommenderas för bästa ljud in och ut. Om du inte har tillgång till headset så rekommenderas hörlurar, har du inte hörlurar heller så rekommenderas du att stänga av din mikrofon när du inte pratar för att undvika ekon och missljud.

Skärmdelning i Adobe Connect

För att presentera era gränssnittsprototyper för varandra så kan ni använda er av skärmdelningsfunktionen i Adobe Connect. Det är inte nödvändigt att använda denna (ni kan ju istället skicka UXPin-preview-länkar via chatten istället), men det kan vara bra att ha en gemensam bild av det som man pratar om.

Instruktioner för dig som inte kunnat delta i den obligatoriska workshopen

För dig som inte kunnat delta i workshopen så behöver du gå igenom workshopen på egen hand. Gör de individuella övningarna och använd inspelningarna från distansgruppen för ditt tillämpningsområde för att lyssna på diskussionerna som fördes där – och tillämpa dem på ditt eget projekt. Gör ditt bästa för att på egen hand vrida och vända på de olika frågeställningar som tas upp i varje steg. Dokumentationskraven är desamma för dig som gör workshopen i efterhand som för de som gjort den vid det schemalagda tillfället – se avsnitt Dokumentation/redovisning. Om det är så att du inte kommer kunna hålla angivna deadlines ska du höra av dig till kursansvarig för ytterligare instruktioner. Om möjligt, låt någon annan spela rollen som användare i utvärderingssteget (behöver inte vara någon från kursen). Om inte möjligt försök att leva dig in i rollen så gott du kan.

Notera: Deltagande i workshop är obligatorisk och giltig anledning ska finnas om man inte deltar. Ta kontakt med kursansvarig om du inte kan delta.

Välkommen till CoursePress

en utav Linnéuniversitets lärplattformar. Som inloggad student kan du kommunicera, hålla koll på dina kurser och mycket mer. Du som är gäst kan nå de flesta kurser och dess innehåll utan att logga in.

Läs mer lärplattformar vid Linnéuniversitetet

Studentkonto

För att logga in behöver du ett studentkonto vid Linnéuniversitet.

Läs mer om att hämta ut studentkonto

Inloggning LNU