Workshop II – Förfining av tjänstekoncept

Notera att deltagande i denna workshop är obligatoriskt. Om du av någon anledning inte kan delta ska du ta kontakt med kursansvarig (se också instruktioner längst ned på denna sida).

Syftet med workshopen

Syftet med dagens workshop är att ni ska göra ett slutgiltigt val av målgrupp och också börja skissa på era gränssnitt. Vid föregående workshop så diskuterade vi möjliga målgrupper och vilken nytta er applikation ger till olika målgrupper. Nu är det dags att välja vilka målgrupper som ni ska anpassa er tjänst/applikation till och utifrån detta val börja skissa på hur de olika gränssnitt som möter medlemmen från en målgrupp skulle kunna se ut.

Dokumentation/redovisning

Uppdatera beskrivning av översiktlig beskrivning i projektdokumentationen. Ni ska också redovisa gränssnittsskisserna som ni tar fram under workshopen – både den på papper och den i Axure.

  • Översiktlig beskrivning – uppdatera texten här så att den stämmer med er nuvarande uppfattning om ert projekt
  • Målgrupp och roller - uppdatera beskrivning av målgrupper
  • Bilaga>Gränssnittsskiss 1 - placera bild på gränssnittsskisserna som ni tar fram under denna workshop – både den på papper och den i Axure
Projektdokumentationen ska vara uppdaterad med ovanstående innehåll innan nästa workshoptillfälle.
Distans: Vi börjar i detta rum Mötesrum för föreläsning/laboration (recording)
Inspelningar visas enbart för inloggad användare

Inledning

Inledning 15 minuter – i helklass

1. Val av målgrupp

Distans: Från och med detta moment sker arbetet indelat i grupprum för varje tillämpningsområde.

Steg 1.1 Diskussion om alternativa målgrupper – i grupp – 30 minuter

För varje tjänst/applikation, diskutera alternativa målgrupper. Börja med att lista vilka målgrupper som skulle kunna vara aktuella med utgångspunkt i vad ni kom fram till vid förra workshopen. Diskutera sedan fördelar och nackdelar med olika primära målgrupper och prioriteringar mellan målgrupper. Diskutera också hur de olika målgrupperna förhåller sig till varandra – och då i synnerhet hur målgrupper som tillhör Enabler respektive Utilizer-rollen förhåller sig till varandra.

Steg 1.2 Val av målgrupp – individuellt – 20 minuter

Nu är det dags att välja målgrupper för din tjänst. Det är du själv som väljer målgrupp och hur prioriteringarna ser ut mellan olika målgrupper. Du ska givetvis utnyttja synpunkterna som du fick från de andra i gruppen i föregående steg, men det är du själv som gör detta val (du ska dock självklart kunna motivera ditt val). För varje utvald målgrupp ska du också sedan fundera kring vilken nytta som din applikation ger denna målgrupp och vad som motiverar medlemmar i målgruppen att börja och fortsätta använda din tjänst/applikation.

2. Gränssnittskisser på papper

Steg 2.1 Skissa gränssnitt – individuellt – 30 minuter

Nu ska ni börja skissa på hur gränssnittet/gränssnitten till din tjänst skulle kunna se ut – och det gör vi först med penna och papper. Med snabba skisser med penna och papper så kan man snabbt utforska olika designidéer utan att bli alltför fäst vid sin produkt – och det vill vi undvika i det här tidiga fasen i designarbetet. Undvik därför detaljer i din skiss och utforska alternativa lösningar. Arbeta snabbt och skissartat med fokus på breda penseldrag och överordnad struktur och håll målgrupperna i tanken hela tiden när.

distans: Använd inte ritprogram/Axure för denna övning – för att få fullt utbyte av övningen så ska ni jobba med penna och papper.

Steg 2.2. Diskutera gränssnittsskisser – i grupp – 20 minuter

Var och en presenterar sina pappersskisser och gruppen ger råd och tips. Börja presentationen med att kortfattat redogöra för ert val av målgrupp. Utgå ifrån följande punkter i era diskussioner:

  • Vad gör er tjänst egentligen? Vad är den huvudsakliga funktionaliteten och på vilket sätt ger det nytta åt era målgrupper?
    • Diskutera också vilka funktioner är centrala, vilka är stödjande och vilka är överflödiga?
  • Vad verkar lovande, vad kan göras bättre/annorlunda?
    • Skilj här på funktion och implementation. Funktion är den underliggande funktionen (som ger nytta åt användaren), implementation är hur gränsnittet ger tillgång till funktionen. Släng inte bort bra funktioner för att implementationsformen inte är så bra.
Distans: Ta ett kort med kamera/mobil/webbkamera på er pappersskiss och ladda upp den i Adobe Connect för att visa de andra i gruppen (se nedan för instruktioner för hur man laddar upp dokument till Adobe Connect).

3. Gränssnittsskisser med Axure

Steg 3.1 Skapa gränssnitt  med Axure – individuellt – 30 minuter

Dags att gå över till Axure. Utgå ifrån dina pappersskisser, men ändra gärna saker utifrån det som kom fram i diskussionen i föregående steg. Fokusera på de centrala funktionerna i ditt gränssnitt och använd hellre breda penseldrag än att fokusera på detaljer (och vänta med interaktiv funktionalitet – det kommer senare). Det är begränsat med tid för denna övning, men försök att täcka upp så mycket som möjligt av de huvudsakliga funktionerna och den grundläggande strukturen. Det resulterande gränssnittet kommer att användas som underlag för diskussionen i nästa steg.

Steg 3.2 Diskutera gränssnitt – i grupp 20 minuter

Var och en presenterar sina gränssnittsskisser i Axure. Gruppen hjälper till med goda råd och konstruktiv kritik. Se till att föra anteckningar över vad som tas upp så att du inte glömmer bort de råd och tips som du får. Utgå ifrån följande punkter i era diskussioner:

  • Struktur – Har applikationen en bra struktur – är strukturen logisk och lätt att förstå/sätta sig in i för målgruppens användare? Finns det alternativa (bättre) sätt att strukturera applikationen?
  • Presentation av funktionalitet – presenteras funktionaliteten på ett lämpligt sätt givet vald målgrupp, t ex vad gäller val av gränssnittskomponenter, gruppering av funktionalitet, sekvensialitet (är det tydligt i vilken ordning användaren ska göra saker och ting) och inlärningströskel? Finns det alternativa (bättre) sätt att presentera funktionaliteten för aktuell målgrupp/målgrupper.

Distans: Använd gärna skärmdelning så att ni har en gemensam bild av det som ni diskuterar (se nedan för instruktioner hur ni aktiverar skärmdelning i Adobe Connect).

Adobe Connect

Ljud i Adobe Connect för gruppövningarna

Det finns stöd för ljud (audio) och video (webcam) i Adobe Connect. Video är frivilligt, men ni ska använda er av ljudkommunikation för att prata med varandra. Läraren kommer att gå mellan de olika rummen och hjälpa till, svara på frågor och delta i övningarna och för att det ska fungera behöver ni använda er av kommunikationsfunktionerna i Adobe Connect. Om ni inte får ljudet att fungera så kan Skype användas – skriv i så fall ett meddelande i chatten om detta och bjud in läraren till gruppsamtalet i Skype. Om ljud inte fungerar varken via Adobe Connect eller Skype kan chatten i Adobe Connect användas, men använd den bara i undantagsfall.

För att aktivera och ställa in mikrofonen (och andra ljudinställningar), använd Audio Setup Wizard… under Meeting-menyn. Headset rekommenderas för bästa ljud in och ut. Om du inte har tillgång till headset så rekommenderas hörlurar, har du inte hörlurar heller så rekommenderas du att stänga av din mikrofon när du inte pratar för att undvika ekon och missljud.

Uppladdning av dokument och skärmdelning i Adobe Connect

För att presentera era gränssnittsskisser för varandra så kan ni använda er av dokumentuppladdningsfunktionen eller skärmdelningsfunktionen i Adobe Connect för att få en gemensam bild av det som man pratar om. För att ladda upp dokument (bilder, pdf) så använder ni Share Document. För att aktivera skärmdelning så väljer ni Share My Screen. Observera att skärmdelning kräver nedladdning och installation av en add-on för webbläsaren så om ni inte har administratörsbehörighet på era datorer så kanske ni inte kan använda skärmdelningsfunktionen. Det kan också kräva att ni får logga ut och in igen på Adobe Connect för att aktivera skärmdelningsfunktionen. Dokumentdelning kräver inte detta.

Instruktioner för dig som inte kunnat delta i den obligatoriska workshopen

För dig som inte kunnat delta i workshopen så behöver du gå igenom workshopen på egen hand. Gör de individuella övningarna och använd inspelningarna från distansgruppen för ditt tillämpningsområde för att lyssna på diskussionerna som fördes där – och tillämpa dem på ditt eget projekt. Gör ditt bästa för att på egen hand vrida och vända på de olika frågeställningar som tas upp i varje steg. Dokumentationskraven är desamma för dig som gör workshopen i efterhand som för de som gjort den vid det schemalagda tillfället – se avsnitt Dokumentation/redovisning. Om det är så att du inte kommer kunna hålla angivna deadlines ska du höra av dig till kursansvarig för ytterligare instruktioner.

Notera: Deltagande i workshop är obligatorisk och giltig anledning ska finnas om man inte deltar. Ta kontakt med kursansvarig om du inte kan delta.

Välkommen till CoursePress

en utav Linnéuniversitets lärplattformar. Som inloggad student kan du kommunicera, hålla koll på dina kurser och mycket mer. Du som är gäst kan nå de flesta kurser och dess innehåll utan att logga in.

Läs mer lärplattformar vid Linnéuniversitetet

Studentkonto

För att logga in behöver du ett studentkonto vid Linnéuniversitet.

Läs mer om att hämta ut studentkonto

Inloggning LNU