Om kursen

Användargränssnittets uppgift

För att människor och datorer ska samarbeta på ett effektivt och smidigt sätt så behöver människor och datorer kunna kommunicera med varandra. Kommunikationen sker via användargränssnittet, vilket således utgör en kritisk länk mellan människa och maskin, mellan användare och funktion. Användargränssnittet har många krav på sig. Det ska vara effektivt och kraftfullt men samtidigt vara smidigt och lättanvänt; det ska vara tydligt och pålitligt, men samtidigt flexibelt och förlåtande. Och det ska göra allt detta och dessutom se bra ut. Denna kurs handlar om hur man angriper den utmanande uppgiften att utforma grafiska användargränssnitt som uppfyller de mångformiga krav som ställs på denna kritiska komponent i samspelet mellan människa och dator.

Praktisk färdighet och teoretisk reflektion

Den här kursen handlar om lära sig att skapa snygg, effektiv och funktionell gränssdesign. Baserat på teori och praktiska riktlinjer om god gränssnittsdesign kommer ni att få tillämpa era nyförvärvade kunskaper i övningsuppgifter där ni kommer att skapa gränssnitt för olika typer av applikationer. Anpassning till olika typer av plattformar: desktop, webb och mobila enheter, utgör ett viktigt inslag i kursen och återspeglar den utveckling vi har kunnat se de senaste åren med en alltmer blandad driftsmiljö, ofta med ömsesidiga beroenden mellan varianter för olika  plattformar. Även om huvudsakligt fokus är på utvecklandet av praktisk färdighet i gränssnittsdesign, så är teoretisk reflektion, där vi tillsammans tar ett steg tillbaka och analyserar gränssnittets kommunikativa funktion, ett viktigt inslag för att skapa djupare förståelse för de olika mekanismer som bidrar till ett gränssnitts framgång eller misslyckande. Sådan förståelse på djupet skapar också förutsättningar för att bättre kunna tillämpa era nya färdigheter i nya situationer med nya krav och således att lärdomarna som ni får från denna kurs inte stannar vid utvecklandet av praktiskt färdighet inom de enskilda specifika områden som tas upp i kursen, utan utgör en stabil kunskapsgrund för fortsatt förkovran och personlig utveckling inom området gränssnittsdesign.

Efter genomgången kurs kommer du att kunna:

  • redogöra för det grafiska gränssnittets kommunikativa syfte och funktion
  • uppvisa fördjupad kunskap om layout av grafiska gränssnitt
  • uppvisa fördjupad kunskap om gränssnittskomponenters funktion och användningsområden
  • designa effektiva, användbara och estetiskt tilltalande grafiska användargränssnitt
  • skapa interaktiva gränssnittsprototyper
  • utnyttja interaktiva gränssnittsprototyper för att kommunicera designidéer till användare och utvecklare

Tema AddUse

Alla projektuppgifterna i årets upplaga handlar om att lägga till något till webben som gör det möjligt att använda webben på ett annat sätt eller på ett effektivare sätt. Det här konceptet kallar vi AddUse och kommer att presenteras närmare när projektuppgifterna som ni har att välja mellan presenteras i andra kursveckan.

Uppgifter

Kursens uppgifter är indelade i förberedande övningar i Axure, seminarieuppgifter som görs och presenteras i grupp och en större individuell projektuppgift.

Obligatoriska moment

Moment med obligatorisk närvaro:

  • Seminarier
  • Workshopar
  • Schemalagda handledningstillfällen
  • Experiment/försök
  • Slutpresentation av projektet

Vi eftersträvar att spela in så mycket som möjligt av materialet på kursen så att det ska gå att ta till sig det i efterhand. Det finns dock vissa tillfällen på kursen som är obligatoriska. Redovisningstillfällen är examinerande moment och är därför obligatoriska, men det finns också andra obligatoriska tillfällen. För dem är anledningen att de är satta som obligatoriska alltid densamma – för att det är ett moment på kursen som man missar något viktigt om man inte deltar.

Workshoparna och experimenten/försöken på kursen är obligatoriska för att det arbete som genomförs där behöver göras för att föra projektarbetet framåt. Och den typ av övningar som ni gör under workshoparna och på experimenten/försöken är svåra att genomföra på egen hand. Om man missar enskilt tillfälle kan man ta igen det på egen hand och för varje moment kommer det att finnas instruktioner för vad man ska göra om man har missat ett tillfälle. Men de tillfällen som vi har satt som obligatoriska är satta till det just för att man får ut så mycket mer av tillfället om man är där på plats. Handledningstillfällena är också obligatoriska, men om man ska gradera nivån av obligatorium så är det lite svagare här – missar man enstaka handledningstillfällen så kan det vara, men handledningstillfällen är till för Er. Den feedback som ges där är till för att hjälpa er att gå framåt med era projekt.

Sen är det givetvis så att det finns tillfällen då man inte kan vara med. Är man sjuk så är man sjuk. Är man best man på ett bröllop – inga problem. Självklart finns undantag och missar man ett enskilt tillfälle är det ingen big deal, men tillfällen som är märkta som obligatoriska är det av en anledning – så försöka att vara med.

Uppsamlingstillfälle för komplettering av uppgifter

Missar man att redovisa vid de obligatoriska redovisningstillfällena eller ej får godkänt, så kommer det att finnas uppsamlingstillfällen där ni ges tillfälle att komplettera.

Välkommen till CoursePress

en utav Linnéuniversitets lärplattformar. Som inloggad student kan du kommunicera, hålla koll på dina kurser och mycket mer. Du som är gäst kan nå de flesta kurser och dess innehåll utan att logga in.

Läs mer lärplattformar vid Linnéuniversitetet

Studentkonto

För att logga in behöver du ett studentkonto vid Linnéuniversitet.

Läs mer om att hämta ut studentkonto

Inloggning LNU