Distansverktyg

Adobe Connect

Adobe Connect Pro är ett webbaserat verktyg för live webcasting och e-mötesrum (se screenshot nedan). Under kursen kommer det att användas för live-sändning av föreläsningar samt för handledning och redovisning för distansstudenter.

Uppdelning i grupper

För distansstudenter så kommer Adobe Connect att användas vid workshoptillfällena och vid redovisning av övningsuppgifter. Vid workshops kommer funktionen break-out groups att användas för att dela in er i grupper. Uppdelningen görs av kursansvarig och det innebär att du och dina gruppmedlemmar får ett eget separat e-mötesrum. Lärare kan växla mellan grupperna och du kan alltid skicka ett meddelande till denne via funktionen send message to host. Du kan dock inte kommunicera med andra studenter utanför din grupp så länge funktionen breakout groups är aktiverad.

Ljud och video

Det finns stöd för ljud (audio) och video (webcam) i Adobe Connect. Video är frivilligt, men ni ska använda er av ljudkommunikation vid workshopar och vid redovisningstillfällena för övningsuppgifterna. I undantagsfall (om ni inte får ljudet att fungera trots upprepade försök), så kan ni använda gruppsamtal i Skype istället (se till i så fall att inte glömma att bjuda in läraren till gruppsamtalet). Headset rekommenderas för bästa ljud. Har du inte tillgång till headset så rekommenderas hörlurar för ljud ut och om du inte har hörlurar så bör du avaktivera din mikrofon när du inte pratar för att undvika ekon och missljud. Det brukar också vara en bra idé att stänga av ljudet på mikrofonen när någon annan presenterar.

Uppladdning av dokument och Whiteboard-funktioner

Ni kan vid behov ladda upp dokument till Adobe Connect. Stöd finns för powerpoint-presentationer (ppt, pptx), pdf-dokument och jpg-bilder. Uppladdning av dokument/bild görs genom att använda delningsfunktionen – Sharing pod:

  1. Klicka på drop down-knappen i sharing-podden (den där det står Share My Screen)
  2. Välj Share document
  3. Ladda upp dokumentet
Man kan också klicka på snabbmenyn längst upp till höger i sharing-podden och sedan välja Share>Document för att komma uppladdningsfunktionen. Denna är enklare att använda när man ska växlar mellan dokument (t ex när ni växlar mellan olika dokument i gruppen).

Genom att klicka på Draw-knappen i övre listen på sharing-podden så aktiverar man whiteboard-funktionerna som gör att man kan rita och skriva ovanpå bilden som laddas upp. Whiteboard-funktionen kan också användas separat för att gemensamt rita och skriva gemensamma noteringar.

Skärmdelning

Det finns också stöd för skärmdelning i Adobe Connect. Det kräver att man accepterar installation av en liten plugin, sedan väljer man alternativet Share my screen från Sharing Pod. Du får nu välja om du vill dela ut hela skärmen, en monitor (om man har mer än en monitor kopplad till sin dator) eller en applikation. Välj lämpligt alternativ.

Man kan också vid behov tilllåta annan person att ta över kontrollen av sin dator. Det går till så att personen som ska fjärrstyra klickar på knappen Request Control som du hittar uppe till höger i Sharing podden. Efter du har accepterat så kan denne fjärrstyra din dator tills du klickar igen för att avsluta fjärrstyrningen. Notera att det kan vara lite segt att fjärrstyra datorn på det här sättet och det kan därför ta någon sekund eller två innan det händer något.

Välkommen till CoursePress

en utav Linnéuniversitets lärplattformar. Som inloggad student kan du kommunicera, hålla koll på dina kurser och mycket mer. Du som är gäst kan nå de flesta kurser och dess innehåll utan att logga in.

Läs mer lärplattformar vid Linnéuniversitetet

Studentkonto

För att logga in behöver du ett studentkonto vid Linnéuniversitet.

Läs mer om att hämta ut studentkonto

Inloggning LNU